Sara Ehnholm-Hielm

Sara Ehnholm-Hielm

filmkritiker

Senast publicerade artiklar

31.8.2018

Filmrecension: Vem är rädd för superkvinnor?

I uppföljaren Superhjältarna 2 är det alltid något som händer med fart och stil och ibland humor. Som en hyllning till kärnfamiljen och ett Amerika som sätter sin tillit till superhjältar känns det däremot gammalmodigt.

31.8.2018

Filrecension: Ett sex timmar långt äktenskap

Det är något fundamentalt falskt med Ian McEwan-filmatiseringen På Chesil Beach. Den luktar konstruktion och enkelt budskap: allt var sämre förr. Resultatet är en knappa två timmar lång reklamfilm för sexualundervisningens välsignelser.

10.8.2018

Filmrecension: Älskade demonregissör

Jane Magnussons uppfriskande dokumentär om Ingmar Bergman tar avstamp i året 1957 då Bergman började använda sig själv som material.

10.8.2018

Filmrecension: Primadonnan Callas

I Maria by Callas får operasångerskan genom arkivmaterial själv förklara vem hon är.

30.3.2018

Filmrecension: Där sex finns, finns inte döden

Aldrig har den desperata livsviljan och den kollektiva aktivismen skildrats så väl som i det franska aidsdramat BPM. Med all önskvärd tydlighet framgår det att det bara är privilegierade människor som kan inbilla sig att identitetspolitik är opolitiskt.

16.3.2018

Filmrecension: Vanlighetens höga visa

Lady Bird är en komedi om hur en slående oneurotisk flicka blir människa. Greta Gerwigs första helt egna regi har ett öra för dialog och en överväldigande känsla för det filmatiska.

9.3.2018

Hon är Amerika

Som underdoghistoria om en osympatisk kvinnlig idrottare är filmen om konståkaren Tonya Harding en feministisk bragd. Hon framställs både som offer och ansvarig, och tillåts vara högst mänsklig.

9.3.2018

Filmrecension: Hon är Amerika

Som underdoghistoria om en osympatisk kvinnlig idrottare är filmen om konståkaren Tonya Harding en feministisk bragd. Hon framställs både som offer och ansvarig, och tillåts vara högst mänsklig.

2.3.2018

Filmrecension: Dags för en kvinnlig mästerspion

Spionfilmen Red Sparrows främsta syfte verkar vara att visa att Jennifer Lawrence är en vuxen kvinna nu. Men finns det en sadistisk beställning på att hon ska lida?

23.2.2018

Filmrecension: Det ska föreställa kärlek

Även ett misslyckande av Paul Thomas Anderson är mer originellt, utsökt berättat, illusionslöst och sevärt än många andra filmer. Phantom Threads bild av kärleken är mörk och medelålders.

23.2.2018

Filmrecension: Bröderna Coen gjorde det bättre

Golden Globe-belönade och Oscarsnominerade Three billboards outside Ebbing, Missouri är förvånansvärt lättköpt för att vara gjord av en europeisk regissör. Frances McDormands rasande kvinnoporträtt kommer däremot att ge henne hennes andra Oscar.

16.2.2018

Filmrecension: Medan männen är vid fronten

Les Gardiennes är en film om allt som var tillåtet för kvinnor under kriget och sedan togs tillbaka. Hur kvinnorna tvingades stiga över gränserna – och sedan vallades tillbaka in i förkrigstida könsroller.

9.2.2018

Filmrecension: Alla vill dö

Happy End är ett slags Best of Haneke där borgerskapet gisslas, perversa böjelser blottas och flyktingproblematiken blir ett sätt att förhålla sig till döden.

2.2.2018

Filmrecension: Kvinnlig publicist i manlig värld

Steven Spielbergs senaste film är en hyllning till tidningspressen och inskärper vikten av ägarnas integritet mot makthavarna. I The Post spelar Hollywoodgiganterna Meryl Streep och Tom Hanks mot varandra för första gången.

2.2.2018

Filmrecension: När skyddsnätet trasats sönder

En av årets starkaste amerikanska filmer handlar om klass och sönderfall. The Florida Project synar drömmens hjärtskärande och förödande konsekvenser.