Vrickad och svart framtidsvision visas på Galleri Gamla Kaplansgården

Virpi Vesanen-Laukkanen (t.v.), Leena Illukka och Silja Puranen ställer ut på Galleri Gamla Kaplansgården i november. Här poserar de framför Vesanen-Laukkanens verk X-rotu, rasen X. Bild: Pressbild

Vrickning, försträckning, brott är namnet på Leena Illukkas, Silja Puranens och Virpi Vesanen-Laukkanens fantasikittlande utställning på Galleri Gamla Kaplansgården. Här varvar humor med pessimism och desillusion med framtidsvision.

Leena Illukkas, Silja Puranens och Virpi Vesanen-Laukkanens kollektivutställning består av fotografier som printats på tyg, animationer och tredimensionella textilverk. Utgångspunkten hittas i den bristfälliga människan, felen hon gjort, brotten som hon begått, och de tre konstnärerna utforskar i synnerhet den excellerande takten med vilken människan påverkar sin omgivning – negativt.

Fokus ligger på människans inverkan på naturen men tangeras gör också skevheter som smyger sig på i relationer mellan människor och i förhållandet till samhället på stort.

Leena Illukkas verk Mestästysmuisto, jakttrofén. Bild: Pressbild

Resultatet är en utställningshelhet som är smått vrickad men samtidigt varm, humoristisk och tankeväckande. En del av verken ger uttryck för en pessimistisk framtidsvision, men under ytan ligger möjligheterna, hoppet om nya chanser, på lut.

Konstnärerna närmar sig rubriken Vrickning, försträckning, brott med olika tekniker och material. Leena Illukkas (f. 1962) verk består av fotografier som printats på tyg. Hon grubblar på förhållandet mellan människa och djur, på en växelverkan som ofta är moraliskt laddad. På Kaplansgården visar hon bland annat skulpturhuvuden – jakttroféer – tillverkade i olika material som kombineras med fotografierna.

Animationer

Silja Puranens multikanaliserade videoinstallation Näktergalen handlar om plastfåglar i camp-anda. Bild: Pressbild

Animationerna som kapats av Silja Puranen (f. 1961) behandlar människans förhållande till miljö, krig och krissituationer. Som ett exempel kan man nämnda animationen Warhorse (stridshästen) där en svulten, vit hingst reser ur apatin bara för att glida in i en extatisk dödsdans.

Virpi Vesanen-Laukkanen (f.1957) dras mot surrealismen och i hennes tredimensionella textilverk är livet med barnbarnen och deras familjer ständigt närvarande. Konstig mjukhet är en del av en serie verk där Vesanen-Laukkanen studerar familjen och möten mellan generationer och kulturer.

Tissituoli, bröststolen, heter ett av Virpi Vesanen-Laukkanens textilverk. Bild: Pressbild

Utställningar med namnet Vrickning, försträckning, brott har arrangerats av gruppen sedan början av 2018. Såväl Leena Illukka som Silja Puranen och Virpi Vesanen-Laukkanen har en gedigen konstnärsutbildning, och deras verk hittas i både inhemska och utländska samlingar.

Utställningen Vrickning, försträckning, brott pågår på Gamla Kaplansgården till och med den 22 november. Galleriet är öppet tisdag-söndag kl. 10–16, undantaget är i kväll då utställningen – allhelgonahelgen till ära – kan ses ända fram till kl. 20.

Det är fritt inträde till utställningen.

Mer läsning