"Visst får man säga vad man tycker om maten"

Insändarskribenten vill lyfta upp rutinerna kring bland annat duschmöjligheterna och maten på avdelning 3 i Näse. Bild: Kristoffer Åberg

I en insändare riktar en patient kritik mot en del av rutinerna på avdelning 3 vid Näse rehabiliteringscenter. Kirsi Oksanen som är servicedirektör för äldreomsorg och handikappservice i Borgå kommenterar insändaren på en allmän nivå och säger att flera av påståendena låter främmande.

När det gäller möjligheterna att duscha säger Oksanen att det inte finns någon regel om att patienterna bara skulle få tvätta sig en gång per veckan, eller var sjätte dag som i insändarskribentens fall.

– Man kan få duscha fast varje dag om det behövs, till exempel om man svettas eller känner sig smutsig.

Fast om avdelningen är full kan det hända att det tar en stund innan sköterskorna har tid att hjälpa till.

Hon tillägger att det också ska vara möjligt att ta en dusch om patienten så önskar, även om det inte finns ett uppenbart behov.

– Fast om avdelningen är full kan det hända att det tar en stund innan sköterskorna har tid att hjälpa till. Men man ska få hjälp med att duscha både när det behövs och om man själv vill.

Oksanen säger att skribentens berättelse låter väldigt ledsam.

– Jag har svårt att tro att någon skulle få duscha bara var sjätte dag, så är det i alla fall inte meningen att det ska vara. Klienterna ska få god vård och rena kläder och lakan. Lakanen byts ju inte varje dag, om det inte behövs, men ändå flera gånger per vecka. Vi diskuterar rutinerna på avdelningarna nästan varje vecka och utgångspunkten är att vården baseras på kundens individuella behov.

Beaktar allergier

Oksanen säger att maten till avdelning 3, sedan köket i Johannisberg stängde i augusti, kommer från köket i Näse. Man följer en långt på förhand bestämd veckomeny så hon ser därför inte hur det skulle vara möjligt att köket satsat mera på morgonmålet då kommunalpolitiker Jaakko Jalonen planerade ett besök på avdelningen. Däremot tycker hon det är bra att politiker bekantar sig med verksamheten och även maten inom äldreomsorgen, inte minst eftersom de via budgetarbetet kan påverka situationen.

Vi gör vårt bästa för att maten ska smaka men människor gillar olika saker.

Oksanen tillägger att man är noga med att följa patienternas allergier men att matens smaklighet trots allt är en delvis subjektiv upplevelse.

– Det är klart att om man är allergisk mot fisk så serveras man inte fisk. Och till exempel njursjukdomar kan påverka vad man kan äta. Vi gör vårt bästa för att maten ska smaka men människor gillar olika saker. Ofta brukar det finnas alternativ till exempel när det gäller påläggen men i slutändan är vi bundna till den mat som köket levererar.

Oksanen säger att det är beklagligt om skribeten blivit utskälld på avdelningen för att hennes kritik av maten blivit offentlig.

– Visst får man säga vad man tycker om maten, det har ju var och en rätt till. Jag är ledsen om det gått på det här viset.