Vilken sannsaga om vår egen tid

NYDANANDE. I Den stora elden förenas konventionell teater med avancerad kamerateknik och videokonst. Resultatet är en fabel om vår egen tid som alla borde se.Bild: Janne Vasama

Teater Viirus pjäs Den stora elden av Roland Schimmelpfenning är en föreställning i helt eget slag, olik allt annat som framförts på en scen. Här möts det stora och det lilla, brännande problem på en global arena får en ny dimension och kryper in under huden på åskådarna. En föreställning som engagerar och imponerar.

Roland Schimmelpfenning (f. 1967) klev in också i den finländska publikens medvetande med pjäsen Peggy Pickit ser Guds ansikte på Svenska Teatern 2017. Den aktuella föreställningen hade för sin del världspremiär i januari 2017. Det renderar Viirus stor heder och visar på en god fingertoppskänsla för dagsaktuella tidsströmningar när man så snabbt sätter upp den på sin egen repertoar i regi av teaterprofessor Anders Carlsson.

Den stora elden är en vuxensaga, en parabel om vår egen tid, med en accelererande klimatkatastrof på gång, med flyktingströmmar, felslagna skördar, krig, elände och alla de orättvisor just här och nu som bidrar till en värld som står i brand.

Utropstecken

Texten är fantastiskt fin i sin poetiskt gammalmodiga utformning, som lånad ur en saga av bröderna Grimm, men själva genomförandet bildar förvisso det stora utropstecknet.

I föreställningen används en avancerad kamerateknik och videoplanering som tillsammans med ljus och ljud riktar fokus på en detaljerad miniatyrvärld med sina invånare. Teatersalen är delad av en filmduk där miniatyrvärlden projiceras live, men genom duken syns samtidigt lilleputtlandet och pjäsens skådespelare.

Dels griper de in i handlingen och för den framåt (vilket alltså projiceras på filmduken), dels uppträder de framför duken på normalt sätt så att det lilla tar sig formen av det stora vi alla känner till, vilket ger skådespelet en nödvändig känsla av verklighet.

Ond saga

Sagan eller fabeln handlar om människorna i två byar, korsad av en liten bäck.

Medan solen ler och skörden växer till sig på den ena sidan drabbas den andra av allsköns olyckor. Vädrets nycker ställer till det, torkan grasserar, en feberepidemi bryter ut i samband med en förödande sommarstorm och så vidare.

Samtidigt blir bäcken allt större, avståndet mellan byarna växer och en dag finns ett stort hav mellan de välmående och de olycksdrabbade. Sakta rinner ett år förbi, våren, sommaren och vintern möter igen en ny, men alldeles annorlunda vår.

Den initiala idyllen med mjölnaren, vinodlaren, prästen, skräddaren med flera har förvandlats till den de facto värld vi själva byggt upp, med alla de problem vi inte gitter ta itu med eller väljer att inte se på grund av själviskhet, girighet, illvilja eller ren stupiditet.

Starkt spel

Skådespelarna Maria Ahlroth, Martin Bahne, Iida Kuningas, Oskar Pöysti och Jessica Raita ger igen järnet. En extra eloge går till pjäsens unga kärlekspar från var sin by, gestaltade av Jessica Raita och Martin Bahne. De ger pjäsen en fästpunkt och ett blickfång som ingjuter åtminstone något slags framtidshopp.

Den stora elden läser aldrig åskådaren på näsan, den kommer inte med patentlösningar på våra globala problem men ger oss en välbehövlig tankeställare som kan leda vidare till något bättre, kanske.

Speciellt upplyftande känns det att veta att Den stora elden ingår i det nationella projektet Konsttestarna, genom vilket Suomen Kulttuurirahasto och Svenska Kulturfonden erbjuder landets åttondeklassare möjligheten att bekanta sig med teater och kultur i olika former. Men på det hela taget är Den stora elden en pjäs som alla borde bekanta sig med. Så här ser nämligen nydanande teater ut när den är som bäst.

FAKTA

Den stora elden

Av Roland Schimmelpfennig.

På Teater Viirus.

Översättning: Ulf Peter Halberg.

Regi: Anders Carlsson.

Konceptplanering: Maria Lundström.

Scenografi & kostym: Janne Vasama.

Ljud: Ville Kabrell.

Ljus: Lauri Lundahl.

Videoplanering: Jonatan Sundström.

Kameratekniker: Colin Thaa, Jodie Sinclair.

I rollerna: Maria Ahlroth, Martin Bahne, Iida Kuningas, Oskar Pöysti, Jessica Raita.

Premiär: 14.9.18.

Speltid: enaktare på ca 1,5 t

Visas till den 1.2.19.