Vikten av att bara vara

När man ligger uppe sent, för att det är ljust ute, eller för att man stirrar på telefonen så rubbas den naturliga hormon- och sömnbalansen och man får en orolig sömn.

Det är ofrånkomligt för många att även under semestern hänga på sociala medier. Man vill veta vad ens vänner och bekanta sysslar med under ledigheten. Somliga reser till andra länder, andra äter gott och shoppar loss på sommarrea. Efter en stunds surfande känns det plötsligt som ens egna liv inte riktigt möter förväntningarna. Det är nästan litet skamligt att bara ligga hemma i soffan och inte göra något alls, eller bara läsa en bok.

Alain de Botton behandlar företeelsen i sin bok "Statusstress" där han beskriver hur vår fåfänga ibland får makten över vardagen. När man träffar bekanta är det naturligt att fråga: "Vad gör du nu för tiden? Bor ni kvar ännu? Oj, har du köpt ny bil?" och liknande. Enligt de Botton avslöjar vi här att det finns ett behov för var och en till ett slags emotionellt snobberi. Genom att shoppa, resa och investera i vad som kunde ses som materialistiska behov visar vi att vi vill att andra skall uppskatta och respektera oss. Det är en kombination av snobberi och sårbarhet. Som Gore Vidal uttryckte det, " varje gång en vän lyckas, dör jag litet", det är viktigt att upprätthålla en viss status hos sina vänner och bekanta för att må bra.

Ibland resulterar den ständiga strävan efter lycka och välfärd till vi glömmer att leva i nuet. Det finns en idé att vi alltid måste vara tillgängliga, jobba och förtjäna hela tiden. När det äntligen blir semester känns det plötsligt svårt att varva ned. I stället tar semester-status-stressen vid: man stressar litet till med att fixa stugan, båten, resan, släkten – för att sedan hinna slappna av. Om nätterna ligger man uppe sent i ljuset av mobilen och Facebook och vill sedan "sova ut" om morgonen. Om jobbstressen tillåts fortsätta under semestern kan ens binjurar plötsligt få tillräckligt och sedan sitter man där med svindel, hjärtklappning och påfyllda fettreserver. Binjurarna spelar en stor roll i stressresponsen och deras betydelse för hormonbalansen är central. Kortisolnivån borde sjunka mot kvällen för att man skall kunna somna. När man ligger uppe sent, för att det är ljust ute, eller för att man stirrar på telefonen så rubbas den naturliga hormon- och sömnbalansen och man får en orolig sömn. Sen är det lätt att kompensera tröttheten och obalansen i blodsockernivåerna med större mängder koffein och snabba kolhydrater i form av socker och blåbärsbulle, fett- och saltsuget dyker också upp av samma orsak.

de Botton konstaterar: då du ändå inte har kontroll över vad andra tycker om dig så spelar det ingen större roll vad de egentligen tycker och tänker. Det som betyder något är om du väljer att bryr dig eller låter bli. Därmed blir det helt onödigt och direkt ohälsosamt att hålla på och status-stressa under semestern. Att slösa tiden med att inte göra någonting alls och kanske ha det litet tråkigt är värdefullt, det är väl tillbringad tid.

John Grönvall magister i datateknik och jobbar som lärare i medier och kommunikation på Arcada