Världen enligt Karstein Volle

SATIRISK. Serietecknaren Karstein Volle spetsar till det, ofta och gärna, i sina politiskt laddade, humoristiska serier. Ändå händer det ofta att han förundras över hur folk reagerar. Bild: Kristoffer Åberg

Serietecknaren Karstein Volle ser på omvärlden med satiriska ögon. Norrmannen, bosatt i Finland sedan tjugo år, gillar att kommentera aktuella skeenden med spetsig penna.

Karstein Volle småhaltar in genom glasdörrarna till Söderkulla bibliotek. Halkan överraskade honom i hemmastadsdelen i östra Helsingfors; han slant och missade bussen. Force majeure. Ibland går det som det går, och vardagens stundtals märkliga sammanträffanden är något av en specialitet för den slagfärdiga serietecknaren vars serier just nu visas på Söderkullabibban.

Volle slog igenom för en bred publik 2004 med albumet Fakta fra verden, en seriebok där storyn formas av en räcka tecknade kåserier. Klarsynt, träffsäkert och med grafisk skärpa dissekerar han världsläget, politiker, storbolag och andra fenomen av vår tid.

AKTUELL. Karstein Volles arena är den politiska satirens. Här är hans kommentar till presidentvalet i USA, en Vladimir Putin med Donald Trumpsk frisyr. Bild: Kristoffer Åberg

Fyra böcker med Fakta fra verden i titeln har kommit ut på norska och serien har gått i norska och finska tidningar i tio års tid. Serien kunde läsas också i Hufvudstadsbladet för cirka tio år sedan – med blandat mottagande.

Spetsat budskap

– Det blev visst en del läsarreaktioner. Folk tyckte att mina serier var riktiga bottennapp, feministpropaganda och vad de allt kallades, flinar Karstein Volle.

Karstein Volles serieutställning i Söderkulla bibliotek ger en inblick i hans tecknade värld.

Utställningen pågår till och med den 9 februari 2017.

Så är också hans grundtes i fråga om politisk satir rätt enkel: man får inte vara konflikträdd utan måste spetsa till budskapet för att få utslag bland läsarna.

Karstein Volle är utbildad bildkonstnär och utexaminerades 1999 från konstakademin i Oslo. Men han slutade med måleriet och började spela punk och teckna serier i Finland i stället. Vägen gick via Nordiska konstskolan i Karleby – Finlands Seattle som han kallar staden på grund av det aktiva musik- och kulturlivet.

GRAFISKT. Karstein Volle är utbildad bildkonstnär men föredrar att hålla till i seriernas värld. Bild: Kristoffer Åberg

– Jag blev kär i Finland ... och i en finländsk flicka, säger Volle, själv uppvuxen på en liten ort på norska västkusten med bara 3 000 invånare.

Rak humor

I retrospektiv har han kommit fram till att hans karakteristiska humor gjorde att han drogs till Finland.

– Min humor är lite som finnarna, rakt på sak och utan skönskrivningar.

En favorit ur den egna produktionen är albumet Karstein Volles skjebner: et kunstnerisk selvmord, eller "dödsboken" som han kort och gott kallar verket från 2011. I seriens form närmar han sig döden – sin egen – på flera olika sätt och i starkt karikerad form. Den gemensamma nämnaren i de närmare femtio stripparna heter galghumor.

Min humor är lite som finnarna, rakt på sak och utan skönskrivningar.

– Egentligen är det inte döden jag behandlar utan boken handlar om att kunna se det roliga då allt hopp är ute, då huset brunnit ner eller då man satt köttbiten i halsen och inte får luft. Vad har man kvar då annat än humorn?

Dödligt album

Själv beskriver han dödsboken som en sorts terapi. Via seriekomiken har han blivit tillfreds med det som väntar oss alla förr eller senare: döden. Så har definitivt inte alla läsare sett det, och många har chockats av Karstein Volles skärpta kvickheter kring ett, i vanliga fall, allvarstyngt ämne.

– Det är märkligt att serierna upplevs som smaklösa. Döden är trots allt en sak som vi alla förr eller senare måste ta ställning till. Jag tycker att dödsboken snarast kan stämplas som människovänlig.

SVARTVITT. Karstein Volles serier är tecknade med omsorg och de svartvita serierna för tankarna till traditionell serietecknarstil à la Fantomen och Sy Barry. Bild: Kristoffer Åberg

I boken avlöser de fantasifulla dödsscenarierna varandra – den ena mer makaber än den följande – men det där med köttbiten i halsen är faktiskt en självupplevd historia . Volle lagade julmat och skulle testa om köttet var klart då en bit fastnade i halsen.

– Då trodde jag faktiskt att jag dör på riktigt men var inte det minsta rädd. Håll med om att det är komiskt att jag höll på med en bok om döden och så höll jag på att dö på ett helt idiotisk sätt, säger han med de röda mustascherna glatt vippande.

Välgjorda teckningar

Norsk illustratör och seriekonstnär, född 1974, som har varit bosatt i Finland sedan år 1999.

Han serie ”Fakta fra verden” har publicerats på finska i Ilta-Sanomat, Suomen Kuvalehti samt som ett fristående album på samma tema.

Han har också gett ut albumet Karstein Volles skjebner: et kunstnerisk selvmord (Karstein Vollen monta kuolemaa).

Det nyaste albumet Muffens (Vinossa) utkom 2016 och i anslutning till det ordnade Seriecentralen i Helsingfors ordnade en utställning som baserade sig på boken.

Förutom serieteckningar har han gjort illustrationer för Into Kustannus, Helsingin Sanomat och Voima. Han har också gjort serieteckningar och producerat animationer för FST5:s program Boktid.

Han har gett ut sju skivor med olika bandsammansättningar, bland annat med alternativa rockbandet Nazca. Nu sjunger han och spelar i trion Towers of Romance.

Många av hans tecknade "gags", serievitsar kan man kanske kalla det, drar åt det abstrakta.

– Det blir roligare då det inte är "ordentligt ritat", tycker han själv.

Det sagt så är hans serier genomgående tecknade med omsorg, vare sig de är gjorda i färg eller svartvitt. Speciellt de svartvita serierna för tankarna till traditionell serietecknarstil à la Fantomen och Sy Barry.

I hans senaste projekt Muffens, som han har skapat tillsammans med den norska tevekändisen Knut Næreum, kommer hans måleriska bakgrund däremot fram mera än tidigare. De detaljerade och omsorgsfullt tecknade bilderna drar mot traditionella serieillustrationer och själv ser han albumet från i år som en hyllning till serierna han själv läste som ung.

– Muffens rör upp samma känslor men tecknade med modernare ögon. Jag känner att det här albumet är det jag jobbat hårdast med och att rita bilderna har varit en ständig lärdomsprocess.

Muffens rör upp samma känslor men tecknade med modernare ögon.

Kostymhjältar

Serieromanen Muffens – som kan översättas ungefär med "mysko" på svenska – är uppbyggd kring en ramberättelse och sex kortare noveller. Huvudpersonen är ingen mindre än Norges första superhjälte och en av berättelserna är förlagd till andra världskrigets och Quisling-regeringens tid.

– Det är en värld där våldsamma vigilanter klär upp sig i märkliga kostymer och förvandlas till superhjältar. Sådana fanns det gott om på fyrtiotalet, säger Karstein Volle.

Muffens-kämpen är en tyst kontorsråtta som trotsar överheten – den som förbjudit skapandet av all slags fiktion – och riskerar sitt liv för att skapa och sprida sina seriemagasin. Det är mycket som är konstigt och knäppt och i den finska översättningen heter albumet följdriktigt Vinossa.

PASSION. – Serierna är ett annorlunda sätt att konstruera bilder eftersom de ska läsas i sekvenser, konstaterar norska serietecknaren Karstein Volle, bosatt i Finland sedan 1999. Bild: Kristoffer Åberg

Bildmässigt har Volle tagit intryck av det traditionella stuket som fanns i amerikanska serier från 1960- och 1970-talen och storyn är enhetligare än i de tidigare, kåseriartade striparna. Så har Muffens också gått hem hos en bredare publik än hans tidigare album.

Det är en värld där våldsamma vigilanter klär upp sig i märkliga kostymer och förvandlas till superhjältar.

Seriepassion

Just nu håller Karstein Volle på med ett seriealbum som handlar om konststölder. Inspirationen till det fick han redan för tio år sedan i samband med att Edvard Munchs temperaversion av Skriet stals på Munchmuseet i Oslo. Ytterliga ett bokprojekt är på gång, men vad det gäller föredrar han att hålla för sig själv.

Lever man på att teckna serier?

– Lever gör man, jo, riktigt bra till och med om man inte har emot att svälta lite ibland, raljerar Karstein Volle men tillägger:

– Jag har genuin passion för serier som medium för att uttrycka det som jag inte kan få utlopp för på något annat sätt.