Varför syntes inte Mållgan?

NYPREMIÄR. Barnens Estrad turnerar i Svenskfinland med pjäsen Alfons och Mållgan. Publiken i Sibbo, Borgå och Lovisa fick i helgen avrunda teaterupplevelsen med en minikonsert med av Anders "Apan" Grönroos som spelar pappa Åberg.Bild: Henrik Schütt

Alfons Åberg, den finurliga gossen från Gunilla Bergströms älskade barnböcker, är tacksam att göra pjäs på. Inte att undra på att Barnens Estrad, som tidigare gjort pjäsen över hundra gånger, igen turnerar med

Alfons & Mållgan

Dramatisering: Henrik Grönroos i samarbete med Gunilla Bergström.

Regi: Henrik Grönroos.

Musik: Georg Riedel och Anders Grönroos. Dräkter: Sonja Eriksson. Dekor, foto & grafik: Lasse Andersson.

I rollerna: Carla Fri/Catrine Krusberg och Anders Grönroos (berättare, pappan och musiker).

Publik: 2-7-åringar.

Längd: ca 35 minuter.

Kulturhuset Grand den 10.9.

Hemma hos Alfons Åberg och pappa Åberg ser der ut som det gör hos många av oss. Eller åtminstone som det gjorde på sjuttiotalet då Gunilla Bergströms Alfons Åberg gjorde entré i barnboksvärlden. Barnens Estrad gör pjäsen Alfons & Mållgan bland knallgula tapeter, gräll lampa med fransar (arvegods), överbelamrad bokhylla och hötorgskonst.

Alfons själv i Catrine Krusbergs skepnad ser ut som han brukar med brunribbad tröja och lappade byxor, och de obligatoriska legobitarna, bilarna och nallarna hittas också i Alfons scenrum (den enkla men smarta dekoren är skapad av Lasse Andersson). Den unga publiken (med vuxenförstärkning i olika form) brister ut i saliga leenden direkt då Anders Grönroos, som förutom att spela pappa Åberg också agerar berättare, spelar den tecknade Alfons Åberg-seriens jingel på elpiano.

Det är just den höga igenkänningsfaktorn som är Alfons stora styrka: han är som barn är mest då de är fem år nästan sex, med alla typiska femårsproblem. Alfons "ska bara" både det ena och det andra då det är bråttom på morgonen och han är törstig, han behöver kissa, han har tappat nallen, han har glömt att borsta tänderna och så vidare då det är läggdags.

Skön interaktion

Catrine Krusberg flaxar föredömligt med täcket och gör en träffsäker rolltolkning av ett barn som drar ut på kvällsrutinerna: alla barn vet ju att det ibland är jobbigt att gå och lägga sig och är ett slags sammansvurna i komplotten mot pappa Åberg. Den ständiga interaktionen med publiken, bland annat i form av ögonkast, gester eller direkt tal, är skådespelets stora behållning.

Alfons för också trovärdiga diskussioner med sin osynlige kompis Mållgan, han som kommer fram då Alfons behöver honom för lek, som stöd eller som syndabock då pappas finaste pipa försvunnit.

Mållgan ja. För de yngre i publiken är det som inte syns en aning svårt att greppa. I böckerna och de animerade filmerna syns han som en vit kopia av Alfons men på scenen är han osynlig på riktigt. Och nej, det är inte heller riktigt gröt som pappa Åberg (härligt godmodig i Anders Grönroos skepnad) dukar fram.

Det finns helt klart en beställning på en pjäs som Alfons & Mållgan. Det bevisas av att pjäsen, som spelades 120 gånger åren 2011–2012, nu är tillbaka till nöje för en ny publik i åldern 2 till 7 år.

Petra Lind Reporter