Värde är en knepig fråga

När Wenzel Hagelstam och hans kolleger kommer ut i bygderna för att värdera privatpersoners föremål brukar det vara lång kö. I lördags fick de tre experterna nästan sitta för sig själva.

– Jag trodde jag skulle få vänta flera timmar, utbrister en förvånad dam då hon kommer in i den stora konsthallen på Gumbostrand Konst och Form och hittar Wenzel Hagelstam, Mikael Schnitt och Thomas Luoma ensamma vid bordet.

Damen har ett fotografi på tre av Tapio Wirkkalas Kanto-vaser av glas som hon vill visa experterna.

– Mellan 200 och 300 euro kan du får för den stora vasen, om den har den färg den har på bilden, lite grumlig, säger Mikael Schnitt.

Både damen och hennes man hade tydligt trott att summan kanske skulle vara högre.

– Oftast säger kunden, Aj, så lite? när de får höra vilket värdet på sakerna är. Man tror ofta att värdet är större än det i verkligheten är, säger Schnitt.

Experterna brukar gratis värdera privatpersoners föremål ett tiotal gånger per år. Ibland händer det att någon lämnar in ett föremål att säljas på Hagelstams auktion, men det är sällan.

– Det här är mera för att erbjuda service och skapa kontakter än för att få in objekt till försäljning, säger Wenzel Hagelstam.

EFTERFRÅGAN. Värdet på ett föremål beror på om någon vill köpa det. Wenzel Hagelstam ger som tumregel att det som barnen vill ha har värde, om de inte vill ha det så vill knappast någon annan heller. Bild: Jannika Lindén

Värden

Värde är en knepig fråga och avgörs av efterfrågan på föremålet. Om ingen vill köpa är föremålet ingenting värt. Många tror att saker som är gammalt och i gott skick per automatik är värdefullt. Så är det inte.

– Så finns sådant som helt går ur tiden, som väggur. Det är ingen som vill ha dem. Idén är att man ska få veta vad klockan är, och nu vet man det utan väggur, säger Schnitt.

– Klassiska antikviteter är egentligen fruktansvärt billiga, säger Hagelstam. En rokokobyrå från 1700-talet kostade då lika mycket som en högre tjänsteman hade i årslön. I dag är ett bra pris för en sådan 5 000 euro.

Den fina söndagsservisen man ärvt efter mormor är sällan värd mycket rent ekonomiskt.

– Om det talats i släkten i årtionden om att något föremål som är dyrt så tror man att det är så, fastän det inte skulle vara så mycket vårt i pengar. Det kan ändå finnas ett stort affektionsvärde, säger Schnitt.

För en dryg vecka sedan såldes en stol designad av Alvar Aalto på auktionen. Utropspriset var 6 000 euro och stolen såldes för 36 000 euro. Och den var sliten och i dåligt skick.

– Jag undrar hur mycket fint som har slängts på midsommarbrasorna i det här landet, funderar Hagelstam.

Finsk design

– Den genuina finska designen intresserar utländska köpare, säger Hagelstam.

Arabia är det kanske allmänt mest kända varumärket vad gäller finsk design.

Ett par vill få en lampa värderad. Lampan är ett arv efter en gammal faster. Thomas Luoma och Mikael Schnitt vänder och vrider på den, kollar fakta och tror sig sedan ha identifierat lampan trots att den inte har någon inskription. Om det är en sådan lampa som de tror saknas en del av lampskärmen, men annars är lampan i ursprungligt skick.

– Sätt kontakten i väggen och njut av belysningen. När ni tröttnar på den kan vi ta den till salu, säger Schnitt.

Det är inte så lätt att känna igen ett värdeföremål. Det märks både av vad människor vill ha värderade och då experterna från Hagelstams ombeds värdera sterbhus.

– Man kan hitta fynd när man går igenom hem. Oftast är det sådant som ägaren inte tänkt på att kan vara värdefullt, säger Mikael Schnitt.

Ganska nya föremål kan också vara värdefulla, om inte just nu så i framtiden. Det gäller också sådana som inte värderas så stort i dag.

– Ikea, till exempel, är en helt lysande affärsidé, och bland de första föremålen som designades för Ikea finns saker som redan nu är efterfrågade, säger Hagelstam.

Några skåp av spånskivor lönar det sig ändå inte att låta värdera.

När det gäller handel med antikviteter har dåliga ekonomiska tider inte så stor betydelse.

– Om det kommer ett riktigt fint objekt till salu så kan man sälja det. De som har mycket pengar har det också under depressioner. Det är priset på billigare föremål som går ner.