Uppföljare med ess i rockärmen

SKIFTANDE PERSPEKTIV. När man rör sig ute i världen mellan större områden och samhällen zoomar kameran ut á la gamla tiders rollspel.Bild:

Ni No Kuni var resultatet av ett ytterst lyckat samarbete mellan den anrika filmstudion Studio Ghibli och rollspelsrävarna Level 5. Nu är uppföljaren här.

Format: PlayStation 4, PC.

Åldersgräns: 12.

Betyg: 4/5.

I Ni No Kuni gifte sig Studio Ghiblis kännetecknande designstil och känsla för animation, historieberättande och dramaturgi perfekt med Level 5:s genreexpertis och utmynnade i ett magiskt äventyr.

Inför uppföljaren Ni No Kuni II: Revenant Kingdom har emellertid Level 5 sånär som på kompositören Joe Hisaishi och karaktärsdesignern Yoshiyuku Momose fått klara sig utan samarbetspartnern – en situation man lyckligtvis hanterat med bravur.

Spelet har flera ess i rockärmen som gör det till så mycket mer än en enkel repris. Förutom den nya premissen, som kretsar kring unge prins Evan och hans omvandling till regent över ett nytt kungadöme, har en hel radda med nya inslag och små tillägg införts. Till exempel har striderna blivit ännu roligare och fått ny fräschör tack vare de färgglada små filurerna "Higgledies", som på olika sätt kan bistå med assistans. Och nytillskottet "skirmishes" låter en planera och genomföra större strategiska fältslag via ett överskådligt fågelperspektiv.

Framförallt är det dock handlingens fokus på bildandet av en ny nation som medför nya infallsvinklar och moment. Navet i Ni No Kuni II är tronsalen från vilken man, i egenskap av överhuvud, får planlägga och konstruera kungadömet efter eget tycke.

En uppsjö av olika faciliteter och industrier kan anläggas, däribland sådana inriktade på forskning om nya vapen, besvärjelser och utrustning. Rätt personal ska tillsättas på varje område och finanserna balanseras. Resultatet blir i bästa fall ett väloljat maskineri som genererar omfattande resurser och ekonomiska medel som kan återinvesteras i nybyggnationer, uppgraderingar och fördjupad forskning – vilket underlättar ens fortsatta äventyr.

Det är som ett spel i spelet och tillräckligt välgjort för att vara ett kul tidsfördriv i sig. Framför allt skänker det Ni No Kuni II ett djup och lite bredare perspektiv som vidare särskiljer det från originalet på ett positivt sätt.

Sedan utgör förstås även själva världen, dess färgstarka invånare och ofta trollbindande atmosfär en stor del av tjusningen. Även om Studio Ghiblis frånvaro trots allt märks har Level 5 och de återstående kärnpersonerna skickligt lyckats bevara mycket av magin och troget skapat nya fantasieggande platser att förälska sig i.

På vissa punkter överträffar Ni No Kuni II dess föregångare, på andra saknar det möjligen lite av dess övergripande fingertoppskänsla. Men sammantaget kunde utfallet knappast ha blivit bättre.

Alexander Ekelund