Unga Borgåföretagare tog sig till finalen i företagstävling

Oh Yes! Drinks, som syns på bilden, tog sig till finalen tillsammans med Live Bottle från Lyceiparkens skola. Bild: Skärmdunp

Ung Företagsamhet rf (UF) arrangerar Våga vara företagsam-finalen där 220 unga och deras 85 företag står i rampljuset. Live Bottle UF och Oh Yes! Drinks UF från Lyceiparkens skola åker till finalen i Helsingfors.

Studerande som deltar i finalen har under läsåret drivit övningsföretag med riktiga pengar i programmen UF Ett år som företagare och UF Start Up, som ingår i deras studier. Vinnarna inom andra stadiet och högskolstadiet representerar Finland i det europeiska mästerskapet sommaren 2019.

Företagen som deltar i finalen har via regionala semifinaler valts att representera sin region och sin skola i den nationella finalen. Finlands bästa företag väljs av en jury som består av affärslivets proffs och som under två dagar granskar företagens verksamhet på mässan och företagspresentationen.

Finalens första del är företagspresentationerna. Varje UF-företag har 4 minuter att berätta om sin egen verksamhet. Presentationer kommer att höras hos Original Sokos Hotel Presidentti. En av höjdpunkterna i finalen är mässan i Kampen. På mässan presenterar och säljer finalister sina produkter och tjänster. Under mässan kommer finalisterna till Kampens scen på bottenvåningen för att beskriva sina egna affärsidéer i 30 sekunder – i praktiken ett säljtal.

Finalen äger rum mellan den 8 och 9 maj i Helsingfors. Från Borgå och Lyceiparkens skola deltar Oh Yes! Drinks UF, som består av Jonathan Holmström, Christian Örså och Vera Örså, och Live Bottle UF som består av Mary Blåfield, Anni Ohinmaa och Alina Söderström.

Jonathan Holmström från Oh Yes! Drinks säger att gruppen grundade företaget i augusti.

– Egentligen är det ingen överraskning att vi tog oss till finalen. Vi insåg från början att vi hade en bra idé, och vi har jobbat hårt. Så vi känner oss självsäkra.

Det handlar inte om något teoretiskt företag – trion har grundat ett verkligt företag som säljer verklig läsk till verkliga kunder.

– Vi säljer ganska mycket, bland annat på evenemang och mässor. Sedan får vi se om vi tar det vidare och det blir ett jobb för oss i framtiden, säger Holmström.