Sista chansen till båtliv utan hav: Båtmässan fortsätter hela veckoslutet

INOM RÄCKHÅLL. Roder, gas, plotter och reglage för trimplan, bogpropeller och ljus. Allt finns på nära håll vid förarplatsen. Bild: Kristoffer Åberg

Nordeuropas största båtevenemang Vene 20 Båt i mässcenstrum i Helsingfors är ett sommartecken om något. Nu är det sista chansen att dyka ner i båtlivets alla aspekter och till exempel passa på att bekant dig med vårens båtnyheter – såsom prisvinnande Pellingebåten TG-7.9 Kingcruiser.

Östnyland skrev om båtmässan (ÖN 4.2.2020) och bjöd läsarna med på en provkörning i Pellinge skärgård. Missade du artikeln då har du chansen nu att ta en tur med Freja Marines prisvinnande flaggskepp som bygger vidare på TG-båtarnas framgångsrecept.

Under åren har båtentusiasterna byggt upp en bild av vilka egenskaper de förväntar sig av en TG-båt och på den här punkten är nya Kingcruisers släktrötter tydliga. Men de nya lösningarna är också många, inte minst den största takluckan på marknaden.

Nere vid bryggorna vid Pellinge Maskinservice är hela "familjen" samlad: minstingen TG-5.9 som varit den mest sålda hyttbåten i landet fyra gånger under 2010-talet, TG-6.9 X som delade första platsen med 5.9:an år 2018 och splitternya TG-7.9 Kingcruiser som för första gången visades upp på Helsingfors Flytande båtmässa i augusti. Det är den vi nu ska ta på en provtur.

UTSIKT OCH KOMFORT. De stora fönstren, takluckan, de bekväma bänkarna och inte minst ljudisoleringen gör TG-7.9 Kingcruiser lämplig även för längre utfärder. De stora dörrarna gör det enkelt att ta sig fram i båten. Bild: Kristoffer Åberg

När vi talar hyttbåtar i glasfiber har Borgåföretaget Freja Marine varit synnerligen framgångsrikt och företagare Jan Gustafson hoppas att nya Kingcruiser ska bli ett nytt steg i ledet.

Båttillverkaren Freja Marines nya flaggskepp som premiärvisades på Helsingfors Flytande båtmässa i augusti 2019.

Är en 7,8 meter lång mitthyttsbåt i glasfiber med en torrvikt på drygt 1 600 kilo. Tilltänka motoreffekten är 150–200 hästkrafter.

I hytten finns plats för tio personer eller för fyra sovplatser. I fören finns plats för en eldriven vattenklosett och sovplatser för barn.

Priset för en Kingcruiser med basutrustning och en motor på 150 hästkrafter är 74 000 euro. Båten kan skräddarsys med tilläggsutrustning och finesser enligt köparens önskemål.

Man räknar med att varumärket TG-Boats fick sin början 1973 då Tage Gustafson började serietillverka tävlingsbåtar i glasfiber.

Jan Gustafson och Frese Gustafson tog över verksamheten 2006.

Den första nya båten i deras regi, TG Alfa, valdes till årets båt på Båtmässan i Helsingfors 2009.

Freja Marine har åtta anställda i Borgå. Produktionen sker i Ölstens och man har en prototypverkstad på Pellinge. Skroven tillverkas i Jakobstad där företaget sysselsätter ytterligare sex personer.

– Att ta fram en ny modell är en lång process och för en liten tillverkare är det viktigt att alla modeller blir lyckade. Nya 7.9:an är tänkt för samma segment som den tidigare modellen 7200 som nyligen utgick ur sortimentet. Den tillverkade vi från år 1988 i uppdaterade versioner och jag hoppas att det också ska finnas en efterfrågan på nya 7.9:an i många år, säger Gustafson.

Att ta fram en ny modell är en lång process och för en liten tillverkare är det viktigt att alla modeller blir lyckade.

En inte så obetydlig orsak till TG-båtarnas framgång är att finländarna satsar på sina semesterbostäder. Då allt fler sommarstugor är utrustade för bruk året om behövs även båtar med vilka man bekvämt kan ta sig till och från stugan även i svårare väderförhållanden. Också Kingcruisern är byggd främst för att transportera familjer och större sällskap till semesterbostäder men tack vare de mer rikt tilltagna utrymmena fungerar modellen även bra under längre utfärder och för övernattning. Här finns flera sovplatser, en vattenklosett och även båtköket under kartläsarbänken är väl genomtänkt.

Gustafson kippar bänken framåt och presenterar utrustningen.

– Här finns rinnande vatten, en lavoar och en rejäl arbetsbänk. Spisen finns monterad på undersidan av bänken och det är enkelt att vända på skivan när man behöver den. Kylskåpet finns under förarbänken.

Vi kastar loss från bryggan och Gustafson sänker ner den 200 hästkrafter starka Yamaha-motorn i vattnet. Dags för en tur ut på Burkholmsfjärden och vidare mot Bånholmsfjärden.

Önskade egenskaper

Höstdagen är sval och klar och det nästan vindstilla vattnet gör att vi inte i praktiken får pröva på hur Kringcruisern beter sig i hårdare sjö. Gustafson säger ändå att just förutsägbar gång i olika väderförhållanden är vad man satsat på under utvecklingsprocessen. Virrvarret av svartvita sträck på båtens plotter visar att man gjort åtskilliga turer för att testköra båten.

– Man kan satsa på olika egenskaper när man tar fram en ny båtmodell. För oss är en hög topphastighet inte det viktiga utan vi vill göra båtar som beter sig bra, inte stänker och är tysta och mjuka i sjön. Det här är något TG-båtarna är kända för. Bruksekonomin är också en viktig fråga: det här är en båt som lastad väger närmare tvåtusen kilo men som ändå klarar sig med en relativt liten motor på mellan 150–200 hästkrafter. Det betyder att bränsleförbrukningen inte blir så stor.

Vi testkör, tar fotografier, filmar, bygger om och testkör igen.

Gustafson säger att en del båttillverkare nu för tiden i hög grad använder sig av datorsimulationer i produktutvecklingen men att man på Freja Marine litar på traditionella metoder.

– Vi testkör, tar fotografier, filmar, bygger om och testkör igen. På det här viset kan man vara säker på att båten fungerar som planerat också i praktiken.

En egenskap vi ändå kan njuta av under provturen är ljudisoleringen. Trots att båten far fram i en hastighet på närmare trettio knop går det bra att samtala med normal röst inne i hytten. Gustafson bjuder på några snävare svängar för att visa hur lydaktig båten är och det ger honom anledning att tala om förarmiljön.

INGA OTREVLIGA ÖVERRASKNINGAR. Freja Marine har haft som mål att båten ska bete sig förutsägbart på sjön. Bild: Kristoffer Åberg

– Den är lite speciell i och med att föraren sitter närmare mitten av båten är vad som är vanligt. Man har god sikt åt alla håll och reglagen är ergonomiskt placerade.

Gustafson sträcker upp handen och öppnar den tvådelade takluckan varpå en ström av kall luft väller in i hytten.

– Takluckan är densamma som i modell TG 6.9 men så här stora takluckor finns inte i några andra motsvarande båtar, säger Gustafson innan han drar fast den igen.

Vi testkör, tar fotografier, filmar, bygger om och testkör igen.

En annan egenskap Kingcruisern ärvt från den mindre syskonmodellen är de kraftiga led-strålkastarna i fören.

– Med hjälp av dem ser man reflexerna på remmare på ungefär 800 meters avstånd.

Redo för serieproduktion

Vid tiden för provkörningen i oktober fanns den nya båten endast i ett färdigställt exemplar. Den andra prototypen byggdes just då i prototypverkstaden på Pellinge. Den båten användes som utgångspunkt när man tillverkade mallar och jiggar för produktionsbåtarna.

RYMLIGT. Upp till tio personer har sittplats inne hytten. Under bänkarna i mörkgrått tyg som påminner om alcantara finns stuvutrymme. Bild: Kristoffer Åberg

Redan på hösten hade återförsäljarna visat intresse för den nya modellen och Gustafson räknar med en försäljning på ungefär tjugo båtar per år.

– Under de senaste åren har vi tillverkat omkring nittio båtar per år av vilka 30–40 procent går på export främst till Sverige och Norge. I Finland registreras det mest båtar i femmetersklassen, jag vet inte en enda båtmodell på över sju meter som det skulle registreras fler än ungefär tjugo per år.

Intresset för den nya modellen är stort så läget ser bra ut.

Nu inför det viktigaste årliga båtevenemanget, Båtmässan i Helsingfors Mässcentrum kan Gustafson berätta att Kingcruisern är redo för serieproduktion.

– Båt nummer två kommer att var utställd på Båtmässan i Helsingfors och båt nummer tre på båtmässan i Älvsjö i Stocholm som börjar i slutet av februari. Den fjärde tillverkade båten har redan sålts till en kund. Intresset för den nya modellen är stort så läget ser bra ut. Vi får tillverka för fullt.

Mer läsning