Törrönen tipsar: Så här blir du en mästare på bänkpress

URSTARK. Susanna Törrönen lyfte nytt personbästa på träning i onsdags: 143,5 kilo. I maj slåss hon om guld i VM. Bild: SPT/Sebastian Backman

Ser tunga vikter skräckinjagande ut? Var inte rädd – Sibbolyftaren Susanna Törrönen visar vägen med några användbara bänktips!

Susanna Törrönen har satt tiotals världsrekord de senaste åren och lyfter över 140 kilo i bänk. Nu delar hon av sig av några användbara tips för nybörjare. Så här kommer du i gång med bänkträningen:

Susanna Törrönens tips för att bli en expert på bänkpress:

1. Använd lås för att säkra vikterna, särskilt om du är nybörjare. Om du inte lyfter stången rakt upp händer det annars lätt att vikterna rasar av.

2. Gör ryggen till en båge, håll fötterna stadigt på marken och lyft inte upp huvudet från bänken. Kroppsdelarna ska bilda ett "tajt paket".

3. Håll ett tillräckligt brett grepp – Törrönen håller i stången så brett som möjligt.

4. Lyft kontrollerat och säkert och se till att stången i varje fall nuddar bröstet då du lyfter.

5. Variera tunga maxlyft med lite längre serier. Törrönen: "Om du orkar med 1–4 lyft förbättrar det din styrka bäst. Kom ändå ihåg att varva med lite längre serier för att hjälpa utvecklingen".

Mer läsning