Tomma hyllor, nedslagna känslor

NÄRBUTIKEN STÄNGER. Gun Lindberg betalar sina inköp åt den bekanta försäljaren Abu. – Jag har inte längre bil så jag blir tvungen att cykla till butiken. På sommaren går det ju bra men det är värre på vintern, säger Lindberg. Bild: Kristoffer Åberg

På onsdag öppnar Siwa i Estbacka dörren för sista gången. Bland invånarna i grannskapet verkar det ändå finnas en klar beställning på en matbutik i området.

– Du kan ju försöka gissa, säger Gun Lindberg som svar på frågan om hur det känns när närbutiken ska stänga.

Det börjar vara tomt på hyllorna i Siwa i Estbacka och de flesta varor som finns kvar säljs till rabatterade priser. Kundströmmen är inte strid men jämn, en del går ändå ut utan att köpa något, antagligen för att varorna de siktat in sig på redan tagit slut.

– Jag får sätta mig på cykeln och trampa i väg till S-Market i fortsättningen, till Gammalbacka vill jag inte. Som tur är har vi sommaren framför oss, till vintern får jag hitta på något annat, fortsätter Lindberg.

Hon konstaterar ändå att butiken efter sig "ett stort hål".

– Hittills om jag glömt att köpa något har det bara tagit ett par minuter att komma tillbaka till butiken, men i framtiden måste jag planera butiksinköpen noggrannare.

Lindberg tillägger att hon själv nog kommer att klara sig särskilt som hon vid behov får hjälp av barnen.

– Men här i området finns det många tanter och farbröder som varken har körkort eller några nära anhöriga. För dem blir det verkligt besvärligt att ta sig till butiken och särskilt att släpa hem varorna. Så det skulle verkligen behövas en butik här i Estbacka.

Lönsam affär

När stängningsdatumet närmar sig har personalen bantats ner så att endast två återstår av sjumannagruppen.

– Fem har hittat nya jobb, men försäljaren Abu och jag får ännu stå och rulla tummarna i ett par dagar, säger butikschef Sari Karjalainen och tillägger att trots att det fortfarande kommer in kunder i butiken så är de mycket färre än vad de brukar vara.

Hon håller med Lindberg om att det finns många äldre människor i grannskapet som drabbas hårt när butiken försvinner. Estbackaborna kämpade ändå hårt för sin närbutik, när beskedet kom att den var på fallrepet efter att Kesko köpte kedjan Suomen lähikauppa, samlade man in en protestlista med flera hundra namn.

– Listan blev 75 sidor lång med 15–20 namn per sida. Butiken har dessutom varit lönsam hela tiden.

Kanske lite överraskande har Karjalainen ändå förståelse för att Kesko lägger ner butiken.

– En gång i tiden fanns här en Elanto-butik och alltsedan dess är det HOK-Elanto som äger fastigheten. Det skulle vara ett osäkert kort för en K-köpman att ingå ett hyresavtal med en konkurrent då man inte vet när konkurrenten hittar nytt bruk för fastigheten. Ofta får en köpman lägga ut 150– 200 000 euro av sina egna pengar för att få sin butik i gång och då vill man inte ta risken att plötsligt blir av med butiksfastigheten. Själv skulle jag i alla fall inte göra det, säger Karjalainen.

Hon vill ta tillfället i akt att å sina egna och hela personalens vägnar tacka kunderna för åren som gått, själv har Karjalainen jobbat 12 år i butiken.

– Och de som väntar på paket via Matkahuolto behöver inte oroa sig, paketen skickas till något av de andra verksamhetsställena. Mottagarna får ett sms med rätt avhämtningsadress när varorna är framme.