Taxistrul kring mobilapplikation

FÅ ANVÄNDER APP. Taxi Borgås kunder vill oftast ringa när de beställer en bil.Bild: Kristoffer Åberg

Taxiförbundet har sålt mobilapplikationen Valopilkku till Taksi Helsinki och nu är det oklart hur man i framtiden, efter den första juli, kan beställa till exempel östnyländsk taxi, om man vill göra det med en app.

Det nyländska taxibolaget Lähitaksi har lämnat Finlands taxiförbund i protest mot försäljningen.

Men hur påverkar beslutet att sälja Valopilkku-appen de östnyländska taxiföretagarna. Kim Kuhlberg är verkställande direktör vid Taxi Borgå.

– Här i Borgå har vi använt Valopilkku, och det gör man också i Sibbo och i Lovisa, säger Kuhlberg.

– Än så länge handlar det bara om ett föravtal mellan taxiförbundet och Taksi Helsinki, så ingenting händer alldeles genast.

Den första juli är startskottet för tillämpningen av nya taxilagen, och då ska också Valopilkku flytta över till Taksi Helsinki.

Det finns alltså en liten tid att förbereda sig för det nya.

Yngre kunder

Borgåborna använder Valopilkku-applikationen rätt så sparsamt.

– Användningen är ganska liten, säger Kuhlberg. Den har vuxit under den senaste tiden, men fortfarande ringer våra flesta kunder upp vår central när de vill beställa en taxi.

– Det är närmast på veckosluten som kunderna, och då närmast de yngre kunderna, använder sig av appen.

Kuhlberg tror att en orsak också är att taxi Borgå har en fungerande telefonservice.

– Den som lätt kommer fram till vår telefoncentral funderar inte på att installera en app i sin telefon.