Svante Wahlbeck blir ny vd för KSF Media

Vd-byte. Svante Wahlbeck (till vänster) tar över efter Jens Berg. I mitten HBL:s chefredaktör och KSF Medias ansvariga utgivare Susanna Ilmoni.Bild: Leif Weckström

Det blir Svante Wahlbeck som tar över som vd på KSF Media efter Jens Berg. – Vi ska göra KSF Media till ett framgångsrikt mediehus igen, säger Wahlbeck i en första kommentar.

Svante Wahlbecks namn har toppat spekulationerna om vem som ska ta över som vd för KSF Media efter Jens Berg. På onsdagen bekräftade styrelseordförande Kaj-Gustaf Bergh det som många förutspått: den nya vd:n heter Svante Wahlbeck. Han lämnar Vasa och HSS Media genast, och installerar sig på Mannerheimvägen 18 i Helsingfors den 3 april.

– Vi är utomordentligt nöjda över rekryteringen. Wahlbeck har gjort ett imponerande utvecklingsarbete på HSS Media och vi hoppas kunna dra nytta av hans erfarenheter, säger Bergh.

Svante Wahlbeck själv – känd för att inte skräda orden – är oväntat försiktig i sina första kommentarer om varför han vill ha jobbet:

– Det känns som en ny utmaning i en bransch som jag lärt känna ganska väl de senaste 2,5 åren. Det ligger också personliga orsaker bakom: jag har min familj i Åbo och på det här viset kommer jag närmare familjen.

Wahlbeck kommer ändå att bo veckorna i Helsingfors.

– Det här är ett sånt arbete som kräver att man är på plats. Jag kommer att ha en övernattningslägenhet i Helsingfors – men det är ingen lyxlägenhet.

Biokemist med hårda nypor

När Wahlbeck rekryterades till HSS Media 2014 var han på många sätt ett oskrivet blad. Han är biokemist till utbildningen och har tidigare verkat som företagare och vd i olika företag utan kopplingar till mediebranschen. Snabbt kastade han sig in i en omfattande förändringsprocess, ibland med hårda nypor.

– Jag är analytisk, drivande och fokuserar på fakta i stället för känslor. Ibland kan jag säkert vara för drivande, men försöker lära mig att lyssna i stället för att bara köra mitt eget race.

Under Wahlbecks tid som vd har HSS Media lyckats med det som många andra medieaktörer gått bet på, nämligen att få röda siffror att bli svarta igen.

Vilken är din roll i framgången?

– Det är medarbetarna som gjort jobbet men jag har förstås bidragit genom att styra riktningen.

Vad är det då ni har gjort?

– Det mest avgörande har varit att vi själva tog ansvaret för resultatet och slutade skylla ifrån oss. Det var mycket diskussion i början, och jag blev inte direkt emottagen med öppna armar. Vi har också misslyckats med en del, men när man inser att man är inne på fel spår är det viktigt att snabbt avsluta och byta riktning. HSS Media har lyckats vända skutan men det betyder inte att alla problem är lösta. Det finns fortfarande mycket osäkerhet i branschen.

Hur ser ditt uppdrag för KSF Media ut?

– Jag kommer inte att komma med någon programförklaring förrän jag bekantat mig ordentligt med verksamheten. Men jag föreställer mig att det blir mycket av detsamma som i HSS Media: innehåll, innovation, intäkter.

Ingår det i ditt uppdrag att skapa ett enda finlandssvenskt mediehus?

– Nej, det ingår inte men jag utesluter inte heller någonting. Jag har tidigare sagt att jag tycker att samarbete är bra. Tillsammans kan vi lösa en mängd saker och nå bättre resultat.

Du har gjort dig känd som en sanerare – behöver KSF Media saneras ytterligare?

– Nej. Vi står nu inför ett skede där det gäller att fokusera på intäkterna. Det gäller att hitta alternativa rutter framåt. Branschen är inne i en snabb förändringsfas och vi måste förändra oss i lika snabb takt som läsarna.

Vad säger du om papperstidningen?

– Framtiden är digital, så är det bara. Men det finns ingen anledning att köra ner papperstidningen i förtid. Den kommer att finnas länge ännu. Se bara på HSS som har lyckats skapa lönsamhet i papperstidningsaffären.

Kommer HBL att utkomma sju dagar i veckan också i fortsättningen?

– Det är det bästa för läsarna. Men jag tar inte ställning till detaljer i det här skedet.

Distributionen är en annan fråga som vållar KSF Media problem. Vad kan du göra åt den?

– Det hör till de saker som vi måste titta kreativt innovativt på.

Före Jens Bergs knappa år som vd hade KSF Media en publisher men återgår nu till en tydlig arbetsfördelning mellan vd och chefredaktör. Hur ser du på det?

– Så vill jag ha det. Jag ska inte blanda mig i innehållet. På Vasabladet hade vi en fungerande brandmur mellan vd och chefredaktör, och så vill jag jobba också på KSF.

Profil

Svante Wahlbeck

Ålder: 53.

Född: I Helsingfors, men växte upp i Vasa.

Familj: Fru och två tonårsbarn.

Utbildning: Filosofie magister (biokemist).

Främsta nyhetskälla på morgonen: Vasabladet, än så länge.

Sociala medier jag använder: Facebook.

Gör när jag inte jobbar: Renoverar gamla hus, och seglar. Har en gammal träbåt från 1943 och en svensk plastbåt.

Senast lästa bok: Den bok som väntar på att bli läst är Laudatur av Peter Sandström.

Vad jag vill med mitt nya uppdrag: Att KSF Media ska bli ett framgångsrikt medieföretag igen.