Surrealism och hötorgskonst i samma sceniska paket

LÄGERLIV SOM KOMEDI. Kul och mindre kul på kolonien med skådespelarna Samuel Karlsson, Amanda Nyman, Ole Øwre och Saga Sarkola.Bild: Ingemar Raukola

En nyskriven komedi med en ny generation ansvariga scenkonstnärer på Skärgårdsteatern svarar för ett annorlunda grepp på temat lägerliv och att ha det bra. I det sceniska paketet ingår såväl surrealism som hötorgskonst.

Vi är läger! – en ljuv sommarkomedi om att ha det bra hade urpremiär på Byarsborg i Spjutsund i fredags. Publiktillströmningen var så stor att föreställningen började närmare en halv timme senare än aviserat.

Kan inte låta bli att i mitt stilla sinne undra vad genomsnittsåskådaren tänkte. Den som väntade sig en traditionell komedi med en klar röd tråd och kronologisk handling blev nog förvånad.

Att två killar och två tjejer med stor förväntan möts på ett sommarläger för att ha det bra tillsammans är bara upptakten på en alltmer tillskruvad och lätt satirisk stilstudie i lägerliv i allmänhet och mänskligt gruppbeteende i synnerhet.

Konstiga

Scenkaraktärerna, tolkade av nyblivna magistrar i skådespelarkonst, är i sig redan så konstiga att man anar vad som är på väg.

Sara (Saga Sarkola i sin första roll på modersmålet svenska) vandrar allvarligt omkring med en mätare för ektoplasma, ett ämne som lär ska utsöndras från ett mediums kropp under trans, men som aldrig kunnat påvisas.

Johan (Samuel Karlsson) har den klassiska fällkniven som universalinstrument i både förväntade och oväntade situationer, som när han är på väg att gräva sig in under en av lägrets två stugor, dit en jättemygga (Tom Rejström) förskansat sig.

Ole Øwre med sitt tydliga rikssvenska idiom är den känsliga killen och veganen som vill sudda ut andras sura miner med en liten figur han åstadkommer med handen inne i en strumpa medan Amanda Nyman är gruppens solstråle som tidvis får finna sig i att bli utfryst av de andra. Bland annat.

Samhället som läger

Men eftersom komedin inte följer det lineära berättandet utan leker med dramats regelverk och den folkliga buskteatern känns det litet som att se en surrealistisk film av David Lynch.

Det tar sig uttryck i oväntade kronologiska hopp, där parrelationerna mellan lägerdeltagarna byter såväl form som stuga helt mot logikens lagar.

En nyckel till det som sker på scenen finns i en av lägerdeltagarnas påstående om att det enligt kvantfysisk teori finns ett oändligt antal parallella universum, där allt som kan hända också händer någonstans.

Samtidigt är Vi är på läger! en återspegling av samhället och oss– i lägrets slutna form – där nya regler, normer och identiteter uppstår på grund av isoleringen från den yttre världen medan det genuint mänskliga finns kvar.

Och då handlar de om allt från vår rädsla för det okända, för mörkret, för blodtörstiga mygg och för att avvika från kollektivet till att inte dra jämnt med varandra och om att in i det sista spela våra inlärda roller.

Scenografin är vacker, bra och redig och musiken ett fint komplement till handlingen. Skådespelarna svarar för ett proffsigt uppspel, där speciellt Saga Sarkola och Samuel Karlsson är värda en eloge.

Pjäsen är många gånger rolig, både tack vare situationskomiken och den humoristiska replikeringen, men också aningen ojämn och sällan barntillvänd.

Vi är på läger! är med andra ord inte en familjepjäs utan mera riktad till en vuxen publik. Den tilltalar knappast alla men öppnar sig nog för den som är beredd att fördomsfritt låta en ny teaterkultur tala för sig själv.

FAKTA

Vi är på läger!

Skärgårdsteatern.

Manus: Samuel Karlsson, Tom Rejström.

Regi: Tom Rejström.

Bearbetning och föreställningsdramaturgi: Otto Sandqvist.

Scenografi & visuell helhet: Amanda Nyman.

Ljuddesign & musik: Matti Raita.

I rollerna: Samuel Karlsson, Amanda Nyman, Tom Rejström, Saga Sarkola, Ole Øwre.

Premiär på Byarsborg 30.6.

Speltid: c. 2 t 10 min. inkl. paus.

Visas i Östnyland på Solhälla i Lill-Pellinge 4.7. Turnén fortsätter längs kusten t.o.m. 29.7.