Stopp för p-betalning med app

SMIDIGARE. Heli Rantanen har precis skaffat en ny mobiltelefon och ska ladda ner en applikation som gör att hon kan parkera och betala p-avgift via mobilen. Allt flera bilister väljer att göra likadant. Bild: Kristoffer Åberg

Kommuntekniken i Borgå avslutar samarbetet med Nextpark och från och med mitten av maj går det inte att parkera och betala p-avgiften via företagets mobilapplikation.

För de bilister som uppskattar smidigheten i att betala parkeringsavgiften via en mobilapplikation, i motsats då till att vara noga med att ha rätt antal mynt på fickan, kan göra det också i fortsättningen. Företagen Easyparks och Parkmans p-applikationer är fortfarande gångbara och enskilda bilister eller företag, som hittills anlitat Nextpark, rekommenderas nu bli kunder hos någon av de andra operatörerna.

Orsaken till ändringen beror på att Nextpark-systemet inte är kompatibelt med kommunteknikens nya automatiska övervakningsapplikation, det vill säga systemet som parkeringsövervakarna använder för att skriva ut parkeringsfelen med.

– När det gäller Easypark och Parkman finns det en automation inbyggd i systemet som gör att parkeringsövervakarna i realtid kan kolla om bilisten har gjort en mobilbetalning, säger parkeringsföreståndare Tom Bergström.

Det nya systemet är rentav så smart att ifall kunden glömt att klistra parkeringsföretagets dekal i vindrutan så säger parkeringsövervakarens apparat stopp ifall hen försöker skriva ut en bot åt en bilist som har en mobilbetalning i gång. Den smidiga tekniken minskar också på byråkratin: tidigare hände det att bilister som använt sig av en mobilapp fick böter trots att de hade betalat sin parkering, men nu är alltså den risken utesluten i Borgå.

– Helsingfors var först med möjligheten att kontrolla mobilbetald parkering i realtid och nu hakar många andra städer på, säger Bergström.

Pop med p-app

Enligt honom finns det en klar trend bland bilisterna: det blir allt populärare att betala parkeringen via mobilen. Det bekräftas bland annat av Heli Rantanen vars vindruta pryds av en liten dekal som anger att hon utnyttjar Parkman för att betala för sin parkeringstid. Eller det är inte riktigt hela sanningen visar det sig.

– Jag har precis skaffat en ny mobiltelefon och ska ladda ner parkeringsapplikationen. Det är min man som klistrat dekalen i rutan, han använder redan tjänsten, säger Rantanen samtidigt som hon plockar bort det lilla rektangulära parkeringsbeviset från bilens instrumentpanel.

Den här gången har hon betalat på traditionellt sätt i parkeringsautomaten men nästa gång hon har ärende in till stan är det mobilbetalning som gäller – förutsatt att hon är ute i ett lite längre ärende.

– Om jag minns rätt så är grundplåten för mobilbetalningen 49 cent så om jag bara har någonting snabbt att uträtta så kanske det lönar sig att använda automaten. Annars så tycker jag det mobila betalsystemet är utmärkt, härefter kan jag betala exakt för den tid som jag parkerar och ingenting utöver det.

Totalt drar Borgå stad in ungefär 1 miljon euro i parkeringspengar per år. Av den summan har cirka 200 000 euro betalats via mobiltelefon.

Cirka 2–2,5 procent av de mobilt parkeringsbetalande i Borgå använt sig av Nextpark, som alltså slutar fungera från och med den 14 maj 2017.

Mer läsning