Stjärnor höjer stråkarna på Sibeliusdagarna

INBJUDANDE. Sibeliusdagarnas konstnärliga ledare Jan-Erik Gustafsson tillsammans med kulturinstruktör Sirpa Flinck visar upp festivalens nya grafiska look på rådhusets balkong i Lovisa. Bild: Petra Lind

Hösten kommer till Lovisa i sedvanlig stil, det vill säga med en långhelg vikt för kammarmusik. Under årets Sibeliusdagar får publiken höra flera europeiska toppnamn tolka allt från Ravel och Brahms till obligatoriet Sibelius.

– Jag har strävat efter ett så mångsidigt upplägg som möjligt på festivalprogrammet. I stället för att begränsa mig till ett tema tänker jag brett och rör mig i olika tidsåldrar, säger Sibeliusdagarnas konstnärliga ledare, cellisten Jan-Erik Gustafsson

Festivalprogrammet som dukas fram i Lovisa den 8–10 september beskriver han som lätt att närma sig, inte bara för musikinsatta utan också för åhörare som kanske besöker en kammarmusikkonsert för första gången. Jean Sibelius inspirerades en gång av havet, sommaren och ljuset under sina vistelser i Lovisa och det är element som också förs fram under konserthelgen.

Sibelius är i och för sig inte särskilt synlig i programmet som totalt omfattar sex konserter. Publiken bjuds på Violinstycken samt på Symfoni nr 3 C-d ur op. 52 tillsammans med Lojo stadsorkester som samtidigt avrundar kammarmusikhelgen. Värt att lyfta fram är däremot uruppförandet av Paavo Korpijaakkos komposition för stråkkvintett och dragspel, Niin kauan minä tramppaan. Korpijaakko är ett känt namn på kontinenten och hans beskrivs ofta som Finlands nästa Jouni Kaipainen.

Så är stycket också komponerat som en tribut till Kaipainens minne; han gick bort i fjol.

Ordnas den 8–10 september i Lovisa.

Tavlor på en utställning. Torsdagen den 8.9 klockan 17 i Lovisa rådhus.Biljetter 20 euro.

Siegfrid-idyllen. Torsdagen den 8.9 klockan 19 på Keskus-Centralen. Biljetter 25 euro.

Forellen. Fredagen den 9.9 klockan 18 på Keskus-Centralen. Biljetter 25 euro.

Klasaren kastar loss. Fredagen den 9.9 klockan 21 på Keskus-Centralen. Biljetter 25 euro.

Bagateller. Lördagen den 10.9 klockan 15 på Bonga slott. Biljetter 20 euro.

Grande finale. Lördagen den 10.9 klockan 19 i Lovisa kyrka. Biljetter 30 euro.

För närmare information om konsertinnehållet se www.loviisansibeliuspaivat.fi. Information ger också Sirpa Flinck på sirpa.flinck@loviisa.fi, tfn 044–055 5499.

Biljetter kan bokas på tfn 019–555 555.

Knivjunkarklassiskt

– Niin kauan minä tramppaan är ett modernt stycke men med starka drag av österbottnisk folkmusik i äkta knivjunkaranda. Det är som nutidens rock'n roll men på den klassiska sidan, det är vilt och känslosamt och spännande, och jag är väldigt stolt över att vi i Lovisa får höra stycket spelas för första gången inför publik, säger Jan-Erik Gustafsson.

Gustafsson själv hörs på cello medan Mika Värynen trakterar dragspelet. Väyrynen, en av Finland internationellt mest kända dragspelsartister, är med på Sibeliusdagarna redan för tionde gången.

Det är som nutidens rock'n roll men på den klassiska sidan.

Till de internationella toppnamnen som hörs på festivalen finns också Borgåbördiga violinisten Linda Bärlund, som är verksam vid Genèvebaserade orkestern L'Orchestre de la Suisse Romande. Bärlund uppträder sparsamt i Finland så konserterna i Lovisa bjuder hemmapubliken ett unikt tillfälle att höra henne tolka bland annat Mozarts och Bartoks violinduon tillsammans med Anna-Liisa Bezrodny samt Rossinis Stråkkvartett nr 6 D-dur "Tempest" i sällskap med Jan-Erik Gustafsson på cello lettiska Siret Lust på kontrabas.

Världsstjärna

Den kanske största världsstjärnan som hörs i Lovisa är violinisten Andrey Baranov. Baranov, som bland annat vunnit den prestigefyllda Queen Elisabeth-violintävlingen i Bryssel, har inte tidigare uppträtt i Finland och gör alltså nationell debut i samband med Sibeliusdagarna.

– Andrey är en lirare i toppklassen, jag har sällan hört bättre violinspel. Jag råkade spela tillsammans med honom på en festival och lyckas locka hit honom. Ett verkligt kap, säger Jan-Erik Gustafsson.

Sibeliusdagarna i Lovisa syns ute i världen.

I Lovisa hörs Baranov bland annat i Ravels virtuosa, romskinspirerade Tzigane för violin och piano samt i Schumanns Pianokvintett Es-dur Op. 44, en av kammarmusikens verkliga pärlor som för övrigt funnits på Sibeliusdagarnas program också några gånger tidigare.

– Det är ett stycke som musikerna orkar spela om och om igen, och som publiken orkar lyssna till.

Festsalen i Lovisa gymnasium, som under tidigare år fungerat som konsertsal är för tillfället i bruk som matsal, och därför ordnas tre av konserterna på södra åsen, på Keskus-Centralen.

Rådhus och slott

– Vi har tidigare ordnat några konserter på Centralen och det är en fin lokal med förvånansvärt bra akustik för att vara en restaurang. Det blir bra stämning, kammarkänsla kan man kalla det, när musikerna kommer nära publiken, säger Gustafsson och sänder ett tack till Lovisakompositören Markus Fagerudd som lånar ut sin flygel.

Det blir bra stämning, kammarkänsla kan man kalla det, när musikerna kommer nära publiken.

De övriga konsertplatserna är Bonga slott, Lovisa kyrka och Lovisa rådhus där fullmäktigesalen förvandlas till konsertsal för stunden under Sibeliusdagarnas inofficiella öppningskonsert – aperitif som Jan-Erik Gustafsson kallar det. Där bjuds det bland annat på en dragspelsvariant av Musogorskis Bilder från en utställning, stycket som ursprungligen skrevs för piano men vars orkesterversion är bättre känd.

Festivalbudgeten i år är något stramare än tidigare eftersom intresset från sponsorhåll varit mindre än tidigare. Lovisa stad står för cirka en tredjedel av budgeten på runt 50 000 euro.

Sibeliusdagarna i Lovisa ordnades för första gången 1989.

""

Jan-Erik Gustafsson

Konstnärlig ledare för festivalen