Stig upp och gå

Motionera i grupp är roligt och det finns gott om grupper att träna med.

Under vintern har jag lagt på mig några kilon. Jag skyller på de tre sss:en – soffan, smörgåsarna och serierna. Mästerkocktävlingarna i Australien är favoritserien. Mer än en gång har han bredvid mig i soffan bett mig att trolla fram en god efterrätt att mumsa på samtidigt som vi tittar på alla läckerheter mästerkockarna serverar domartrion.

Så det är klart att magen växer. Att jag cyklar nästa dagligen till och från jobbet, och tar ett varv via gymmet ett par gånger i veckan hjälper föga. Magomfånget är långt över det rekommenderade.

Men jag stressar inte över magen. Jag tror att några av de extra kilona (det fanns en del från tidigare också tyvärr) smälter bort under våren. Jag har nämligen gjort som många andra Borgåbor och anmält mig till löpskolan som Borgå idrottare och den finska lokaltidningen arrangerar.

Jag hatar att springa. Det är tråkigt. Jag får svårt att andas. Det gör ont i magen, i benen och i fötterna.

Jag har dragits med hälsporrar under fötterna i över tio år. Alla som har detsamma vet vilken pina det kan bli om man inte sköter sina fötter. Rätt skor, fotmassage och gång eller löpning på mjukt underlag kan hålla problemen på avstånd.

Så därför börjar jag lugnt i stavgångsgruppen. Det finns olika grupper för de som vill gå eller löpa. Om man bara vill gå, om man vill gå tre minuter och springa en, eller tvärtom. Det är möjligt, men inte alls säkert, att jag senare i vår flyttar över till en löpgrupp. Jag är ganska säker på att jag orkar springa, men är rädd för skadorna som jag sett och hört en del andra ivriga få.

Mitt mål är att stavgång eller löpning ska bli vardag för mig, en motionsform bland andra som får mig att må bra. Länge. Jag vill leva tills jag blir hundra, och det betyder att jag har fyrtiofem år kvar.

Alla grupper tränar torsdag och söndagar. I paketet på två månader ingår teknikträning och infokvällar om kost, motion och hälsa.

Förra söndagen var det dags för den första riktiga träningen. Det var ganska rått väder, men regnet hade upphört. Vi samlades på Ånäsplanen för en timmes lång stavgångsrunda. I samlad trupp gick vi längs Strandpromenaden, över Alexandersgatans bro och fram till slalombacken. Där vände vi och gick samma sträcka tillbaka. Träningen avslutades med tänjning.

Gissa om det var skönt att bada bastu efter träningen i gråkallt väder. Eftermiddagen fördrevs i soffan med gott samvete över dagens insatser.

Nu har jag köpt nya träningsskor, så nu är det bara att stiga upp och gå.

Helén Kurri Nyhetschef och chefredaktör för Östnyland