Startskottet gick för Club Strategi

BERÖR ÄVEN UNGA. Ingrid Wahlström, ett år och tre månader, har hunnit fylla tretton år 2030, dit nya Borgåstrategin sträcker sig. Roope Mokkas föreläsning går henne visserligen en aning förbi.Bild: Kristoffer Åberg

De är företagare, nyinflyttade, pensionärer och Borgåbor överlag, som tycker det är viktigt att vara med då staden skissar upp sin framtid. Många trotsar vinterns värsta snökaos för att delta i Club Strategis första invånarkväll. Fortsättning följer den 15 februari och det går ännu att hoppa på tåget.

Klockan närmar sig 18 denna torsdag, då myndigheterna varnat för extremt dåligt före och snön vräkt ned hela dagen lång. Det är en sådan dag då folk helst undviker att ta sig ut i trafiken och på Borgå folkakademi är arrangörerna för Club Strategi en aning spända. Förhandsintresset för strategiprojektet mellan "Akan", Borgå stad och tidningen Östnyland/KSF Media har varit stort, men kommer någon?

Framtidsforskaren Roope Mokka stiger in och putsar av sig snön. Han har suttit i bussen från Helsingfors i över en och en halv timme och det är han som är inspiratör den här första kvällen av tre. Bland annat stadsdirektör Jukka-Pekka Ujula och biträdande stadsdirektör Fredrick von Schoultz är redan på plats och det börjar droppa in också andra.

Slutligen ser deltagarantalet riktigt hyfsat ut trots busvädret och även workshopledarna Annika Häggblom, Liselott Sundbäck och Sebastian Slotte kan dra en lättnadens suck. Det finns tillräckligt med folk för varje arbetsgrupp.

Om tolv år

Moderatorn Jan-Erik Andelin (KSF Media) hoppas att deltagarna inte kommer med direkta önskelistor över vad de vill ha utan främst frågar sig hurudant liv de kommer att leva om tolv år. Stadens nya strategi ska nämligen sträcka sig till 2030.

Han frågar Jukka-Pekka Ujula om vad stadsdirektören är mest stolt över i sin stad.

– Varumärket, är svaret.

– Det är lätt att vara stadsdirektör för Borgå då man rör sig bland människor i andra delar av landet. Alla känner till den här staden. Själva kanske vi ändå inte riktigt förstår hur bra den är.

Roope Mokka, som ursprungligen är från Borgå och grundare till tankesmedjan Demos Helsinki, avslöjar att han nu kommer att hålla sitt livs första föredrag på svenska.

Han är uppvuxen i det bostadsområde som förr låg intill Neste i Sköldvik och som inte längre existerar.

– Vem bor på en sådan plats? I dag – ingen, skrattar han och påpekar att för att riktigt kunna förstå hur mycket som hinner hända på 10-12 år är det viktigt med en lika lång tillbakablick.

För tolv år sedan fanns exempelvis ingen stor immigration, ingen Obama eller Trump och inga smarttelefoner.

– Tre Borgåbor eller så befann sig på Facebook.

Uppdelning

Världen har alltså förändrats enormt sedan 2006. I dag segrar datorerna över människan i exempelvis många spel, vi har självstyrande bilar och så vidare. Fantastiska framsteg har gjorts, men det finns också en massa människor som känner sig åsidosatta och glömda och grogrunden för exempelvis populistiska partier är god.

Mokka citerar filosofen Antonio Gramsci och säger att vi befinner oss mitt emellan två världar.

– Den gamla är död och den nya har inte fötts än. Samhället är uppdelat. En del människor längtar tillbaka till det gamla medan andra är optimistiska över de möjligheter den nya teknologin ger.

Han går in på stora megatrender, som ger en viss bild av hur utvecklingen kan framskrida. Digitaliseringen, demografin i förändring, minskade naturresurser, allt inverkar.

– När kollade ni senast er mobiltelefon, frågar Roope Mokka och berättar att människor i medeltal gör en koll var sjätte minut.

– Om drygt tio år behöver vi inte göra det längre. Teknologin finns i kläder, i väggar och annat i vår omgivning. Man talar om "smart damm" som ett slutligt mål. Detta är inte fantasi utan verklighet, kanske inte om tio år men säkert tjugo.

Han pekar på en demografikarta som visar att det kommer att finnas allt fler äldre människor i vissa delar av världen, medan de yngre koncentreras till andra områden. Finland hör till de länder där de äldre dominerar. Immigrationen har bara börjat.

Jag och vi

Mokka säger att människor i dag vill vara individer, men samtidigt uppleva samhörighet med andra. Någon söker sig till grupper som fokuserar på hälsosamt leverne, en annan till en grupp som har maten i fokus och så vidare. Här dyker också populistgrupper upp.

Han framhåller att ingen exakt vet vad som händer i framtiden men man vet att någonting kommer att hända.

– En del kommer från megatrenderna, det är klart. Men det handlar om en blandning.

Han uppmanar exempelvis Borgå att experimentera, att också lära sig av vad andra gjort.

I den pågående strategiprocessen ingår också olika utredningar och Demos Helsinki har bland annat tittat på vad europeiska städer av Borgås storlek satsat på i sina strategier.

Roope Mokka lyfter upp tre städer, Bottrop i Tyskland samt Helsingborg och Lund i Sverige. Bottrop satsar hårt på energieffektivitet i all sin verksamhet, i Helsingborg kan alla de som delar strategins mål ansöka om bidrag från en fond och Lund är proaktivt internationell, med exempelvis service på många språk.

Dags för arbetsgrupperna att ta vid och det visar sig att de flesta är intresserade av temat Livsmiljö, som leds av Annika Häggblom, coach vid konsultföretaget Learning Miles. Sebastian Slotte, HR-chef vid teknologiföretaget Danfoss, leder gruppen med rubriken Företagsamhet, och även om deltagarna här kanske inte är riktigt lika många som han förberett sig på, så kommer man bra i gång.

Liselott Sundbäck, som är expert på utveckling och utbildning och jobbar vid Helsingfors universitet, samlar ett stort gäng nya Borgåbor i sin grupp kring mångkultur och den livliga diskussionen förs främst på engelska.

Linjen är rätt

Alla deltagare är motiverade och väntar med spänning på vad som komma skall.

– Jag har redan tidigare brukat besöka Club Fakta här på Akan, förklarar Peter Broberg, som nu bänkar sig i gruppen kring företagsamhet.

Club Fakta är ett samarbete mellan folkakademin och tidningen Östnyland och på grund av Borgås strategiprojekt har Faktaklubben nu för tre kvällar omvandlats till en strategiklubb och staden hoppat på.

Ulf Lindholm, som väljer workshoppen kring livsmiljö, applåderar det sätt man nu jobbar fram den nya strategin.

– Ingenting är tråkigare än en dålig strategi, man är inne på helt rätt linje nu.

Det är meningen att deltagarna alla tre klubbkvällar ska sitta i den grupp de från början valt, men det är tillåtet att byta. Helt nya deltagare är också mycket välkomna.

Första kvällen går en del tid åt för presentation och upplägg, men redan nästa gång, den 15.2, kommer man bra vidare och den sista klubbkvällen (1,3) är det spännande att se till vilka resultat grupperna kommit.

ÖN:s chefredaktör Helén Kurri är nöjd efter den första träffen. Hon påpekar att rum finns för ytterligare deltagare, det är bara att komma med, förhandsanmälan behövs inte.

– Speciellt glad är jag om vi kan locka ännu fler unga Borgåbor. Alla de som är intresserade av stadens framtid kan gå in på Club Strategi på Facebook, här kan man kolla upp också arbetsgrupperna och föra diskussion mellan träffarna.

Hon säger att den som inte har ett konto på Facebook, men vill delta och har frågor, kan kontakta henne direkt.

FAKTA

Club Strategi

Hur vill du att Borgå ska se ut 2030?

Samarbetsprojekt mellan Borgå stad, tidningen Östnyland/KSF Media och Borgå folkakademi.

Tre medborgartillfällen på Akan (Runebergsgatan 16-18) med föreläsningar och tre verkstäder.

Nästa träff ordnas den 15.2.

Kaffeservering klockan 18.

Riksdagsledamot Joakim Strand från Vasa inleder 18.30.

Arbetsgrupperna samlas klockan 19.30 – 21.

Teman är företagsamhet, livsmiljö och mångkultur.

Sista klubbkvällen hålls den 1.3 (föreläsare universitetslektor Lina Bjerke från Sverige).