Stadens vildbor trivs bland betongblocken

Den lilla rävungen håller på att nicka till på sin mossklädda plats utanför grytet. Plötsligt slås de tunga ögonlocken upp, en bil gasar förbi på den tätt trafikerade leden nedanför.

Lamporna är släckta. Lite naturljus dyker in genom fönstren på mangårdsbyggnaden på Kiala gård. Blicken dras till de dubbla datorskärmarna där dokumentärfilmaren Petteri Saario precis tryckt i gång ett av avsnitten till nya teveserien Asfaltsdjungler. Några pigga ekorrar har redan skuttat förbi på skärmen och nu gör rävungen med familj entré.

Rävungarna tumlar omkring utanför grytet, under högra tallkronor, vid foten av ett stenröse. Illusionen är fullständig. Det som ser ut som orörd natur är i själva verket en Helsingforsförort där "folk sitter i sina betongholkar medan stadens vilda invånare rör sig utanför", som det beskrivs i avsnittet De susar i staden.

– Ordet natur för ofta tankarna till en plats som ligger någon annanstans. Så är det inte. Naturen i städerna finns, den ligger bakom knuten och är livsviktig i och med att 80 procent av finländarna bor i urban miljö, säger Saario.

Urbana upptäckter

Serien är ett beställningsarbete med Rundradion som uppdragsgivare och projektet drog i gång på allvar för ett par år sedan. Då gick filmteamet ut och uppmanade folk att ringa in sina urbana naturupptäckter och tipsen strömmade in: det var knölsvanar, citykaniner, duvhökar, gråhägrar, hjortar och gråspettar bara för att nämna några.

Högst upp på Petteri Saarios önskelista fanns ett rävgryt i stadsmiljö, och det hittade han också i form av den tidigare nämnda familjen förortsräv.

– Vi fick in massor av tips om intressanta naturobservationer och följde upp så många som möjligt. Serien är inspelad på tio orter runtom i landet och det vidsträckta arbetsfältet förde med sig en del komplikationer.

Tittarna som ser slutresultatet hemma i soffan inser inte alla gånger vilket stort jobb som ibland kan ligga bakom en viss sekvens. Först måste platsen hittas, djuren lokaliseras och efter det kan man börja filma. Ofta blir det många turer till ett och samma ställe.

Vilda stadsbor

– Det intressanta med djur i stadsmiljö är att de är vana vid människor men samtidigt är de väldigt skärrade då man kommer för nära och är skickliga på att gömma sig. Förbipasserande noterar de däremot inte alls.

TRUMSLAGARE. Gråspetten, som den här filmad i februari 2016 i Borgå, är känd för sin snabba och trumvirvel då den hackar ut sitt bohål. Bild: Petteri Saario

Sedan finns det djur som blir nästan tama. Ta till exempel Helsingforsknölsvanen som inte har något emot att bryta bröd med en herreman på besök i svanboet intill ett livligt promenadstråk vid havet. Eller ekorrungarna som nöjt finner sig i att få växa till sig i en papplåda, omskötta av två förortsbor.

Det geografiskt vida perspektivet till trots är Asfaltsdjungler den Saario-dokumentär som filmats mera på hemmaplan i Borgå än någon annan, till exempel avsnittet Dödens och livets lundar är till stora delar filmad på Näsebackens begravningsplats.

Vi fick in massor av tips om intressanta naturobservationer och följde upp så många som möjligt.

Här lyfter Petteri Saario fram kyrkogårdarna som en av städernas gröna oaser som fått förbli orörda: marksugna stadsplanerare och grävlystna bandschaktare har inget att skaffa på den sista vilans slätter. Det är också ekorrarnas, citykaninernas, fladdermössens och fåglarnas hemvist – en svartvit flugsnappare har till exempel valt Eugen Schaumans grav som sin boplats.

– Fäst er inte vid fågellätena. Joonatan Hietanen är inte helt klar med ljudspåret, säger Saario då kameran sveper över vackra vyer och myllret av liv på Näsebacken.

Livsavgörande natur

Han beskriver sig som en stor kyrkogårdsfantast och har funderat mycket på människans och naturens eviga kretslopp, också på ett rent konkret plan. Han begrundar till exempel kroppens förruttnelseprocess utifrån de insektarter som hjälper till med nedbrytningen: träden får näring och fåglarna spyflugor att gotta sig på.

Makabert kan tyckas, men i Petteri Saarios händer blir resultatet både poetiskt och tänkvärt. Så kretsar Asfaltsdjungler också till stora delar kring stadsnaturens livsavgörande betydelse. Det är viktigt att bevara gröna rum mellan asfalt och betong, att inte skövla gamla skogar på bekostnad av nybyggen.

– Attityden är skev. Folk borde förstå värdet av stadsnaturen och inte bara tänka på den som någonting "kiva". Det kostar ingenting att röra sig ute i naturen, det är hälsosamt, och friskare människor ger igen positiva effekter på samhällsekonomin.

Saario hoppas att dokumentärserien om den urbana naturens mångfacetterade ansikte ska uppmuntra folk att öppna dörren och gå ut och uppleva städernas gröna miljöer på närhåll.

– Skicka barnen ut på gården och leka, det stöder bevisligen deras utveckling.

Tätt teamarbete

Petteri Saario är noga med att lyfta fram att den färska dokumentärserien är ett resultat av teamarbete. Till exempel har sonen Antti Saario hållit i filmkameran mera än tidigare medan frun och produktionschefen Tiina Saario samt scriptan Sari Orkomies har hjälpt till bland annat med researcharbete.

Folk borde förstå värdet av stadsnaturen och inte bara tänka på den som någonting kiva

Orkomies har också fått sätta sig själv på spel på världens gulligaste vis då hon fått agera ställföreträdande ekorrmamma och hjälpt en ekorrunge att kissa – med filmen rullande förstås.

Fem avsnitt av serien om sex är så gott som klara, och den sista delen är under arbete. Saario och hans gäng har fått arbeta för högtryck i höst eftersom Rundradion bestämde sig för att tidigarelägga sändningen av Asfaltsdjungler med en månad. Det första avsnittet Natur på recept sänds den 3 oktober och samtidigt släpps resten av serien på Arenan.

Östnyländska vänner av stadsnatur har ändå en chans att få första pix på naturdokumentären. På söndag visas nämligen ett par, tre avsnitt ur serien på storduk på Kulturhuset Grand.

FAKTA

Asfaltsdjungler

Naturfilmaren Petteri Saarios dokumentärserie om Finlands stadsnatur, på finska Asvalttiviidakot, är sexdelad. Varje avsnitt räcker 30 minuter.

Delarna heter på svenska ungefär Natur på recept, Läcker stad, De susar i staden, Dödens och livets lundar, Det går inte att leka slut på naturen och Vårdat ovårdad.

Serien är filmad i tio finländska städer: Borgå, Esbo, Helsingfors, Lahtis, Tammerfors, Tavastehus, Uleåborg, Vanda, Villmanstrand och Åbo.

Har tevepremiär den i TV 1 den 3 oktober kl. 20. Samtidigt släpps seriens övriga avsnitt på Arenan.

En förhandsvisning ordnas den 24 september kl. 16 på Kulturhuset Grand i Borgå. Det är fritt inträde till filmvisningen som ordnas av Borgå stads kulturtjänster.

Asfaltsdjungler är producerad av Borgåbaserade bolaget Doc.art och är ett beställningsarbete av Rundradion som ett led i firandet av Finland 100 år.