Spelrecension: Spektakulära serietidningsslagsmål

3 MOT 3: Matcherna utkämpas alltid i lag om tre, vilket ger dem lite extra intensitet.Bild: Dragon Ball FighterZ

Dragon Ball FighterZ

Format: Xbox One, PlayStation 4, PC

Åldersgräns: 12

Betyg: 3/5

Det var så sent som förra veckan jag konstaterade att fightinggenren slutligen fått ordentligt fotfäste på denna konsolgeneration.

Att jag redan så här pass snart får tillfälle att bekanta mig med ytterligare ett intressant tillskott pekar ju inte direkt på motsatsen, och markerar en exemplarisk inledning på spelåret 2018 för genrens fans.

Dragon Ball FighterZ lyckas genom sitt tema och lite lättsammare anslag dessutom sticka ut och bredda utbudet på ett positivt sätt. Spelet baseras, som titeln avslöjar, på den japanska manga- och animéserien Dragon Ball vars fantasifulla universum och slagsmålsorienterade fokus gör sig ypperligt för ändamålet.

Även om det knappast är det första spelet på varumärket (det har tvärtom släppts åtskilliga varianter genom åren) har inget varit som det här. FighterZ är nämligen signerat samma studio som skämt bort oss med fightinghöjdare som Guilty Gear och BlazBlue genom åren, och som nu alltså tagit sig an Dragon Ball med samma designfilosofi. Resultatet är en mer fokuserad upplevelse; med ett mer kontrollerat 2D-perspektiv och ett tajtare spelsystem, fjärran från tidigare adaptioners ofta kaosartade karaktär.

FighterZ är ett rappt och spektakulärt fightingspel som prickar in en välavvägd balans mellan intuitivitet och djup. Mekaniken erbjuder gott om små finesser och tricks att öva in för den som vill bemästra den till fullo, men är samtidigt lätthanterlig nog för att även mindre insatta ska kunna ha roligt. Bra reflexer och god avläsningsförmåga kan man komma långt med.

Den välanimerade och otroligt läckert tecknade grafiken gör dessutom slagsmålen rent visuellt fängslande och underhållande oavsett genrepreferens och Dragon Ball-relation, med uttrycksfulla karaktärer och stundtals smått overkligt snygga effekter.

Du har dock förstås skymtat trean här intill och väntar på den där "men"-vändningen. Och ja, det finns tyvärr vissa faktorer som håller tillbaka FighterZ från betygsstegens yttersta topp – om än inte alltför kritiska. Storyläget kan bli tradigt i längden, antalet saker att låsa upp är begränsat, och urvalet av figurer känns inte bara lite variationsfattigt, utan rentav nästan medvetet planerat för att göra kommande nedladdningsbara tillägg mer lockande.

FighterZ må alltså inte kännas fullt så helgjutet som det faktiskt kunnat, men är med dess underhållande mekanik och tekniskt oöverträffade serietidningsgrafik förmodligen bättre än Dragon Ball någonsin varit i spelform.