Spelrecension: Nytänkande flyktdrama

Delad glädje är dubbel glädje brukar man ju säga. Något som filmregissören Josef Fares och hans mannar på Hazelight tagit fasta på i A Way Out – ett rafflande flyktdrama helt och hållet skräddarsytt för samarbete mellan två parter.

A Way Out

Genre: Actionäventyr

Format: Xbox One, PlayStation 4, PC

Åldersgräns: 18

Betyg: 3/5

När Josef Fares gav sig in i spelbranschen var det med inställningen att vilja tillföra mediet något, vilket debutspelet Brothers reflekterade med dess säregna mekanik och smakfullt fåordiga men gripande intrig. A Way Out går ännu längre och tar idén om samarbete till platser inget annat spel tidigare utforskat.

Allt börjar med att två fängelsefångar, Leo och Vincent, slår följe med varandra och börjar smida en flyktplan samt hämnd på en gemensam fiende. Planeringsprocessen innanför anstaltens väggar utmynnar snart i ett minnesvärt och händelsespäckat äventyr genom djupa skogar, idyllisk landsbygd och mycket däremellan – med samarbetet ständigt i fokus både i det stora och lilla. Ingen part blir någonsin överflödig utan fyller sin funktion i varje givet moment; oavsett om det handlar om att ro en båt i strömt vatten, skruva loss en ventil medan den andre håller uppsikt eller manövrera ett fordon och beskjuta anstormande fiender simultant. Leo och Vincent behöver inte befinna sig alldeles intill varandra utan har ofta olika delmål på varsitt håll, för att sedan stråla samman igen – något som lösts oerhört snyggt med lekfulla kameravinklar och bildrutor som dynamiskt ändrar skepnad beroende på situationen.

2 FÖR 1: För att kunna spela A Way Out med en kompis online behöver bara en faktiskt äga spelet – ett lika ovanligt som generöst tilltag. Bild: Okänd

Det filmiska anslaget återspeglar sig även i själva berättelsen som är fiffigt uttänkt, välskriven och respektabelt spelad av alla inblandade (däribland Josefs bror, skådespelaren Fares Fares) – och vars upplösning är både oförutsägbar och ytterst skickligt hanterad spelmässigt.

Det är utan tvekan ett fängslande och ofta underhållande äventyr, som tack vare möjligheten att spelas på en och samma TV får en alldeles särskild närvaro.

Men det kunde faktiskt ha varit ännu bättre. När det börjar hetta till och ställas högre krav på precision blir kontrollen lite bångstyrig, och problemlösningen kunde gott ha krävt mer tankekraft av spelarna. Den stundtals överpedagogiska designen resulterar tyvärr i att vissa moment blir onödigt finesslösa och utmaningsfattiga.

Men spelets cinematiska fingertoppskänsla, unika samarbetsfokus och utsökta sinne för detaljer lyckas tveklöst ändå engagera mig till dess att eftertexterna rullar. A Way Out må inte riktigt nå sin fulla potential, men är en speciell upplevelse som lämnar ett bestående avtryck på näthinnan.