"Spelproblem får inte uppmuntras med reklam" – konsumentförbundet vill skärpa reglerna kring penningspel

Konsumentförbundet vill se ytterligare skärpningar av reglerna för penningspel. Bild: Sofia Westerholm/SPT

Konsumentförbundet vill se ytterligare skärpningar av reglerna kring penningspel.

En betydande del av penningspelskonsumtionen kommer från personer som har problem med penningspel eller som spelar på risknivå, enligt Konsumentförbundet. Därför anser förbundet att fler åtgärder behövs för att förebygga spelproblem och minska de olägenheter sådant orsakar.

I Finland hör konsumtionen av penningspel per invånare till de högsta i Europa.

Förbundet anser därför att marknadsföringsbestämmelserna och reglerna för penningspel behöver revideras.

"De ändringsförslag av lotterilagen som riksdagen behandlar är välkomna, men det finns skäl att fortsätta arbetet även efter detta. Spelproblem får inte uppmuntras med reklam och aggressiv marknadsföring bör inte tillåtas", säger Juha Beurling-Pomoell, Konsumentförbundets generalsekreterare, i ett pressmeddelande.

Förbundet vill bland annat att placeringen av penningspelsmaskiner ska granskas kritiskt.

"Det finns skäl att fundera på var spelmaskinerna hör hemma. Det finns också skäl att förvänta sig ansvarsfulla åtgärder av kommersiella aktörer när det gäller placering och övervakning av spelmaskiner", säger Beurling-Pomoell.