Spel har stor betydelse för dagens människor

Du hittar recensioner av nya spel varje fredag i ÖN och på ostnyland.fi. Alexander Ekelund är killen som testar och bedömer spelen.

En nyhet i ÖN är att spelrecensioner ingår i tidningen varje fredag. Du hittar också recensionerna på ostnyland.fi. Det är Alexander Ekelund, 27 år, bosatt i Norrköping i Sverige, som testar spel och recenserar dem.

Han började sin bana som spelrecensent 2004, och har varit professionell spelrecensent sedan 2008 då han började på Expressen, en av Sveriges största rikstäckande dagstidningar.

Hur väljer du ut spelen som du recenserar?

Det kan vara lite från fall till fall, men generellt är det en balansgång. Att täcka de spel som har störst "allmänintresse" faller sig naturligt, inte minst under väldigt hektiska säsonger då många spel oundvikligen tvingas prioriteras bort, men också att i görligaste mån försöka tänka brett och varierat.

Det är viktigt att ibland lyfta fram det mindre självklara spelet, särskilt som det ändå inte kan tävla med den exponering som högprofilstitlarna åtnjuter. Min strävan är att ingen plattform eller genre ska exkluderas i spalten, även om förstås olika omständigheter – till exempel krockar mellan släpp och begränsat utrymme – gör att det inte alltid kan följas fullt som önskat.

Varför ska man läsa spelrecensioner?

Rent generellt skulle jag säga att spelrecensioner fyller en viktigare funktion än vad film- och musikrecensioner gör. Musik är subjektivt och smakstyrt på ett helt annat sätt, vilket gör det svårt att förhålla sig till som läsare.

Det står ju dessutom folk fritt att själva provlyssna allt gratis på streamingtjänster i dag. Film har visserligen fler konkreta punkter som kan bedömas (skådespeleri till exempel), men jämfört med spel har konsumenterna även här enklare råd att chansa. Att hyra en film ruinerar inte plånboken. Nypriset på spel å andra sidan är i regel 60 euro och uppåt, vilket gör varje spelköp till en investering på ett annat sätt. Sedan så har de ju också så många fler tekniska aspekter att ta hänsyn till – som dessutom kan vara väldigt avgörande.

Därtill kan också nämnas att spelmediet alltjämt växer så det knakar och är större än film och musik vad gäller både sammanlagd omsättning och rena försäljningssiffror.

Spel har en betydande roll i väldigt många människors liv i dag, och att inte täcka ämnet med samma självklarhet och respekt som film och musik i nöjesspalterna vore lite ignorant och märkligt.

Är spel sport, kultur eller bara ett tidsfördriv?

Liksom andra populärkulturformer, som film eller musik, är spel mångfacetterat och representerar alla delar. Vissa spel gör inte anspråk på att vara något mer än rena tidsfördriv eller digitala sporter avsedda för tävlingsändamål, medan andra har berättarmässiga och rent konstnärliga ambitioner i full paritet med mer allmänt "accepterade" kulturformer.

Spel har minst lika stor narrativ, artistisk och kulturell potential som medium. Sedan så reflekteras ju kanske inte detta alltid i de mest kommersiella spelen, men det gäller ju i lika hög grad för film.

Vem vänder du dig till?

Jag ser det inte som att jag riktar mig till någon specifik målgrupp, utan egentligen alla som har behov av lite vägledning inför potentiella spelköp. Om personen i fråga har ett befintligt spelintresse, ett begynnande sådant eller bara är ytligt intresserad spelar mindre roll. Vissa lite klurigare begrepp och detaljer råkar säkert slinka in ibland, men jag försöker att undvika för mycket terminologi, förkortningar och liknande. Resultatet är en förhoppningsvis välavvägd nivå där det vare sig blir för banalt för den fullfjädrade gamern, eller för invecklat och exkluderande för den mindre insatte.