Somriga åkturer i Kalle Ankas bil

Skruttomobilen är en hederlig tvåsittare vilket enligt Mikko Seppälä betyder att man per timme kan bjuda ungefär tio personer på en åktur. Men för dem som väntar på sin tur finns en låda med Kalle Anka-tidningar vid hållplatsen vid Skeppsbron. Bild: Peik Henrichson

Mikko Seppälä som byggt en kopia av Skruttomobilen blev överväldigad av den positiva respons den lilla röda bilen fått. Nu har han kombinerat nytta med nöje: bilen ger barnen i familjen sommarjobb och Lovisaborna får en ny sommarattraktion.

Senast efter skolavslutningen, men eventuellt redan tidigare under soliga veckoslut, kommer man i Lovisa att kunna se Mikko Seppäläs lilla röda Kalle Anka-bil köra fram och tillbaka längs med Strandvägen i Lovisa. Bakom ratten sitter hans dotter och bredvid en kund som kan förmodas ha ett brett leende på läpparna.

– Hon är den enda av barnen som redan i år har ett traktorkörkort. Men de tre andra kommer att hjälpa till vid hållplatsen invid danspaviljongen. De kan berätta om åkturen, tidtabellen och se till att köandet fungerar. För under vackra dagar räknar jag med att det kan bli kö, säger Seppälä.

Jag var visst beredd på att bilen skulle få uppmärksamhet i Lovisa men att den skulle bli en nyhet i hela Södra Finland hade jag inte kunnat tänka mig.

Att han lyckats skapa en verklighetstrogen och trafikbesiktigad version av Ankeborgs mest kända bil blev nyligen något av en riksnyhet och även tidningen Östnyland uppmärksammade bygget.

– Jag var visst beredd på att bilen skulle få uppmärksamhet i Lovisa men att den skulle bli en nyhet i hela Södra Finland hade jag inte kunnat tänka mig. I samma veva var det många som sade att jag borde börja ordna åkturer med bilen.

Gjorde slag i saken

Seppälä säger att ungdomar ofta får leta med ljus och lykta efter sommarjobb, så när han frågade barnen därhemma om de var intresserade av att ta hand om åkturer med Kalle Anka-bilen fick han direkt ett jakande svar.

– Sommarjobb är ett bra sätt att lära barn hur arbetslivet fungerar och att pengar inte växer på träd. I år har vi som sagt bara en förare men om det blir en fortsättning nästa år så har vi två. Då kan pojken samla pengar till en moped med hjälp av åkturerna. Nu i år har jag förberett mig mentalt på att vid behov rycka in som reservförare. Det kan bli tröttsamt för en person att köra bilen hela sommaren.

Då han hade nått en överenskommelse med förare och depåteam gällde det ännu att kolla upp vilka tillstånd som eventuellt behövs. Det var enligt Seppälä en intressant upplevelse.

Man kan jämföra åkturerna med ponnyritt som ordnas i samband med olika evenemang: man startar från punkt a och återvänder till punkt a.

– Då jag ringde till staden, polisen och försäkringsbolaget och presenterade konceptet möttes jag först av en lång tystnad. Men alla var i princip positiva till idén och föreningen bakom Skeppsbron var genast med på noterna. Man kan jämföra åkturerna med ponnyritt som ordnas i samband med olika evenemang: man startar från punkt a och återvänder till punkt a. Det är alltså inte fråga om någon slags taxiverksamhet.

Seppälä säger att man med åkturerna följer samma manus som glassförsäljarna, det vill säga man låter vädret avgöra.

– Jag tror knappast någon vill åka i öppen bil i ösregn. Vid danspaviljongen ska vi ha en skylt eller broschyr med en QR-kod genom vilken man kan se vilka dagar vi har planerat att köra.

Priset för en åktur är tio euro och om man bara vill låta sig fotograferas på förarbänken kostar det två euro. Med tanke på att det finns utskänkning av alkohol i närheten ställs ändå ett särskilt krav på passagerarna:

– Endast nyktra personer får åka, säger Mikko Seppälä.

21.5: Artikeln uppdaterad med prissättningen.