Sömn är viktigt!

Bild: Kristoffer Åberg

Ingen mår bra av för lite sömn. Inte jag heller. Det är bevisat.

Ungdomar behöver i genomsnitt mellan 9 och 10 timmars sömn varje natt. Det är ändå få ungdomar som sover tillräckligt. Om man sover för lite får man koncentrationssvårigheter, huvudvärk och blir lätt irriterad.

Det här har vi säkert alla hört ett par gånger redan.

Ibland kan jag känna mig som en zombie när jag vaknar på morgonen, fastän jag tycker att jag gick relativt tidigt och lade mig.

Det räcker inte att man sover bra en eller två gånger i veckan, det är inte så det fungerar. Det gäller att ha en regelbunden sömnrytm, det är så man mår bra och orkar på dagarna.

För många ungdomar ställer skolan till problem när det gäller att få sova tillräckligt. Vissa skolelever är vana att gå och lägga sig sent på veckosluten, men på skoldagarna är man tvungen att vakna redan kring klockan sex på morgonen. Om man då går sent och lägger sig är det ingen chans att man får tillräckligt med sömn.

Det gäller att hitta en lämplig sömnrytm som man inte behöver avvika hemskt mycket från varken under veckosluten eller under skoldagarna. Det här kan låta besvärligt, men det är ett konkret steg mot att må bättre. Om man har problem med att sova kan man söka hjälp hos till exempel skolhälsovårdaren eller någon annan yrkeskunnig.

Ibland har jag också själv problem med att sova tillräckligt. Det brukar bero på mycket skoljobb, fritidssysselsättningar eller extra program. Oftast har jag ändå tid att återhämta mig på veckosluten.

Många forskare säger att ungdomars sömn störs av mobiltelefoner och anser att det här är en av de största orsakerna till sömnbrist bland ungdomar. En del ungdomar chattar med vänner eller hänger på sociala medier ända in på småtimmarna. Nu för tiden är det så lätt att nå sina vänner på mobilen att det lätt händer att man sitter uppe halva natten. Enligt mig är det inte de sociala medierna i sig som är den stora tidsboven, utan människorna i andra änden.

Sömnbrist kan leda till allt möjligt tråkigt. Det forskas en massa kring sömn, kanske just för att sömnen är så viktig för oss människor. För lite sömn leder till att man blir nedstämd och kanske också ångestfylld. I värsta fall kan sömnbrist leda till depression, eftersom de hormoner som gör att man känner sig glad inte hinner tillverkas om man får för lite sömn. Depression igen hänger ihop med en mängd andra psykiska sjukdomar, så det är faktiskt viktigt att sova ordentligt för att må bra psykiskt.

Innerst inne förstår vi alla vad sömnen har för betydelse för oss. Vi måste bara värdesätta den, och prioritera den framför något annat. Det är inget att skämmas för att gå och lägga sig klockan nio på en skoldag, det är helt tvärtom något man borde vara stolt över. Vi ska utnyttja sömnen och använda den som ett medel för att må bra.