Som en påse med gott och blandat

Kompositören Lotta Wennäkoskis relation till Avantis sommarmusikfestival går långt tillbaka. Hon har varit åhörare och tonsättare, i år är hon med i egenskap av festivalens konstnärliga ledare. Temat är pluralism.

– Jag har följt med kammarmusikorkestern Avanti! länge, faktiskt ända sedan jag gick i konstgymnasiet i Helsingfors på åttiotalet. Jag har för mig att jag besökte Borgå redan då och lyssnade till orkesterns konserter, säger Lotta Wennäkoski.

Hon skrattar och tillägger:

– Dessutom är jag också lyckligt gift med en Avanti-musiker, så visst har jag bra koll på orkestern.

Lotta Wennäkoski, som bland annat i två repriser hållit i trådarna för Tampere Biennali Biennale, beskriver det som ett hedersuppdrag att få fungera som konstnärlig ledare för sommarmusikfestivalen i Borgå. Festivaltidpunkten, efter midsommar, är en faktor som hon vägt in i programhelheten för årets Avanti.

– Det är ljuvligt att få presentera intressant och inspirerande musik, men min poäng är att programmet ska vara mångsidigt och spännande för många, inte bara för mig.

Det har gått ett och ett halvt år sedan Lotta Wennäkoski fick erbjudandet om att bli konstnärlig ledare för Avanti 2017, och efter det började hon aktivt fundera på repertoaren. Solister och kompositörer lever ofta med bokade scheman för många år framåt och inte minst därför gällde det att sätta i gång direkt.

Min poäng är att programmet ska vara mångsidigt och spännande för många, inte bara för mig.

Gott och blandat

Wennäkoski sydde ihop programmet enligt vad hon ville ha med, och beskriver känslan som att stå i en godisaffär och välja vad man vill ha i sin påse.

Först sedan tog hon sig an det svåraste, festivalens tema.

– Det är knepigt att hitta på ett tema, men när jag kom på mångformighet insåg jag att det på ett bra sätt sammanfattar programmets väsen.

– Dessutom har pluralism alltid varit det ord som jag har förknippat med Avanti. Det är festivalen där det är tillåtet att kombinera allt möjligt, kammarmusik, orkestermusik, gammal musik, barockmusik och nutidsmusik.

Den sist nämnda genren är den där Lotta Wennäkoski känner sig mest hemma i, men samtidigt upplever hennes kompositörsjag att också helt nya kompositioner vinner på att framföras mot stycken med traditionell klangbotten. Det ena utesluter inte det andra och årets Avanti-program bjuder till exempel på klassiska stycken som Stravinskys Pulcinella-serie, Tjajkovskijs Symfoni nr 5 e-moll op. 64 och Sibelius En saga op. 9.

Pluralism har alltid varit det ord som jag förknippat med Avanti.

– Jag hade Finlands hundraårsjubileum i tankarna då programmet formades. Jag vill ha med rätt mycket inhemsk musik, säger hon.

Nyaste nytt

Anmärkningsvärt är att festivalen dukar upp åtminstone tio verk som får sina finländska uruppföranden i Borgå. Lotta Wennäkoski lyfter dessutom fram Sami Klemolas foley-concerto som får världspremiär i samband med Avanti.

– Stycket bygger på visuella element och akustiska effekter. Ja, jag vet inte exakt, jag tror att bland annat sand och olika ytor är komponenter som foley-artisten Heikki Kossi utnyttjar.

Det hör till traditionen att den som planerar programmet för Avanti också bjuder publiken på sina egna kompositioner. Under sommarmusikfestivalen får publiken ta del av tre av Wennäkoskis tonsättningar; Jong ("som passar bra med foley-concerton"), flöjtconcerton Soie och Verdigris.

Det hör också till att den konstnärliga ledaren komponerar fanfaren som inleder festivalen. I år kommer Sakari Männistö att jonglera som en del av programmet vid skvären intill Lilla kyrkan.

FAKTA

Avanti! XXXII sommarmusikfestival

Ordnas i Borgå den 28 juni till den 2 juli på temat “Chantefables – sånger och berättelser". Som konstnärlig ledare fungerar Lotta Wennäkoski.

Plock ur programmet:

Öppningskonsert. Torsdagen den 29 juni kl. 19 i Avanti-salen. Dima Slobodeniouk, dirigent, John Storgårds, violin, Emil Holmström, piano.

Kvällskonsert. Torsdagen den 29 juni kl. 21 i Fabrikssalen. Kammarkonsert med Joonas Ahonen, piano, och Avanti!-kvartetten.

Konsert. Fredagen den 30 juni kl. 19 i Avanti-salen. John Storgårds, dirigent, Sakari Männistö, jonglör, Agata Zubel, sopran, Heikki Kossi, foley-artist.

Konsert. Lördagen den 1 juli kl. 18 i Avanti-salen. Dima Slobodeniouk, dirigent, Agata Zubel, sopran, Kersten McCall, flöjt.

Konsert. Lördagen den 1 juli kl. 21 i Avanti-salen. Anna-Maria Helsing, dirigent, Emma Salokoski, sång.

Avslutningskonsert. Söndagen den 2 juli kl. 18 i Avanti-salen. John Storgårds, dirigent.

Biljetterna kostar 38, 32, 19 euro till de flesta konserterna, 30, 25, 15 euro i vissa fall.

Publiknära

Sommarmusikfestivalen har alltid strävat efter att vara publiktillvänd. De mera informella konserterna är viktiga och Lotta Wennäkoski – som själv verkat som gatumusikant och spelat ungersk folkmusik i Helsingfors – berättar att man i år bjuder på fem konserter ute på stan.

Hennes skötebarn är faktiskt kvällskonserten som lyfter fram ungersk folkmusik. Wennäkoski gillar det ungerska språket och den ungerska kulturen som hon blev bekant med under året när hon studerade vid konservatoriet i Budapest.

Folklig, men ur vispopigare synvinkel, är konserten där Emma Salokoski tolkar Eva Dahlgrens sånger från albumet Jag vill se min älskade komma från det vilda som Dahlgren 1995 gjorde tillsammans med dirigenten Esa-Pekka Salonen och Sveriges Radios symfoniorkester i arrangemang av Anders Hillborg.

Jag tycker att en festival är som bäst när en del av dem som medverkar gör det i många roller.

Speciellt med årets sommarmusik är att flera av artisterna ses i olika funktioner. Wennäkoski själv är med i egenskap av konstnärlig ledare, kompositör och violinist, John Storgårds deltar såväl som dirigent och violinist medan två av sopranen Agata Zubels tonsättningar finns med i programmet.

Lotta Wennäkoski skräder inte på orden:

– Jag tycker att en festival är som bäst när en del av dem som medverkar gör det i många roller.

En foley-artist arbetar med filmljud, vardagliga ljudeffekter såsom steg på en grusgång, som bandas efter att en film spelats in.