Snart kan man ladda elbilen i Lovisa

Inom kort kan man ladda sin elbil vid nyinstallerade laddstolpar både på torget i Lovisa och vid Skeppsbron. De första laddarna för elbilar på stadens område har installerats.

På torget i Lovisa finns två laddningsplatser där fyra bilar kan laddas samtidigt. På Skeppsbron installeras en laddningsplats som tjänar två bilar i taget. Det här är de första laddningsstolparna för elbilar som finns på Lovisa stads område.

– Vi resonerar så att om det inte finns något ställe att ladda elbilar på så finns det inte heller elbilar. Och tvärtom, säger Ulf Blomberg som är teknisk direktör i Lovisa.

Han ser de två första laddningsplatserna som en början.

– Laddningsplatser vid anslutningsparkeringarna skulle vara bra, men det är än så länge bara en idé, säger han.

Vad Blomberg vet finns det några enstaka privata laddningsplatser för elbilar i Lovisa, och några vid kärnkraftverket på Hästholmen.

Laddningsplatserna i Lovisa

Den maximala laddningseffekten är 22 kW.

Laddningsplatserna publiceras på kartan http://map.chargedrive.com/ när de är i användning.

På laddningsplatserna kan man ladda alla olika elbilar och plug-in hybrider. I laddningen används en Type 2-laddningsledning, som kunden har med sig i bilen.

Man betalar för den tid man laddar batteriet i sin bil.

Fortums Charge & Drive-nätverk har över 1 400 laddare i Norden. Av dessa är 450 snabbladdare. I Finland finns 120 laddare.

Mer uppgifter om laddning med RFID-nyckel: http://bit.ly/2spCcbe.

Klart om en vecka

De nya laddningsplatserna öppnas inom kort.

– Laddningsplatserna på torget är redan på plats, vi ska bara testa att de fungerar som de ska. I slutet av veckan eller senast i början av nästa vecka är de i användning, lovar försäljningsdirektör Sami Saarilahti på Fortum Charge & Drive.

Laddningsplatsen vid Skeppsbron torde kunna användas några dagar senare.

– Small Ships Race gjorde att arbetet med att installera den fördröjdes lite, men i slutet av nästa vecka ska det gå att ladda sin elbil också där.

Så fort laddningsplatserna är i användning publiceras de på en elektronisk karta. På halvsnabba laddningsplatser, som de i Lovisa, tar det 2–3 timmar att ladda batteriet till en elbil.

STANDARD. Alla slags elbilar och hybridbilar kan laddas vid laddningsplatserna. Bild: Ksf Arkiv-Dan Kronqvist

Heltäckande nätverk

Lovisa stad har beställs laddningsplatserna och har Fortum levererat dem. Laddningsplatserna är en del av Fortums nätverk av elbilsladdare som går under namnet Charge & Drive, och tanken är att det så småningom ska finnas ett heltäckande nät av elbilsladdare längs vägarna.

Sami Saarilahti är övertygad om att andelen elbilar i trafiken kommer att öka snabbt. Staten stöder utvecklande av miljövänliga alternativ och nyheterna från bilhus som planerar att helt eller delvis övergå till eldrivna motorer i sina bilar duggar tätt.

– Många företag använder redan nu hybridbilar. Det tar visserligen något år innan massproduktion av elbilar har nått oss, men då måste det finnas ett utbyggt laddningsnätverk, säger Saarilahti.

Kostar att ladda

Att ladda sin elbil är inte gratis. Lovisa stad fattar beslut om tariffen för laddningsplatserna i staden. Sami Saarilahti berättar att det kostar 4 cent per minut att ladda sin bil vid de andra laddningsplatserna med samma effekt som ingår i Fortums nätverk. På så kallade snabba laddningsplatser, där effekten är 50 kW, kostar det 20 cent per minut att ladda sitt bilbatteri, 25 cent om man betalar med sms.

– Taxan är per minut för att bilägaren ska sporras att flytta bort sin bil när batteriet är laddat, så att följande bil får plats, säger Saarilahti.

Betala kan man på tre sätt – genom sms, via en mobilapplikation eller genom att skaffa sig en RFID-nyckel. Betalar man via sms skickar man ett meddelande när man börjar ladda, och ett till när man är klar. Använder man appen eller RFID-nyckel ska man registrera sig.

– Sms kan alla använda, även om man inte registrerat sig, och appen finns att ladda ner gratis. Det tredje sättet är att använda en RFID-nyckel. Man beställer nyckeln direkt från oss, och får den hemskickad. Efter det programmerar man själv den, så att ett kreditkort knyts till nyckeln. Då kan man ladda sin bil utan att skicka sms först, förklarar Saarilahti.

Laddningsstolparna kommer att förses med instruktioner för hur man går till väga både vad gäller betalning och hur man använder stolpen. Laddningsplatserna på torget och vid Skeppsbron är till för både ortsbor och turister.