Snart en miljon kilometer fullt

HAR RULLAT LÅNGT. Kari Mervastos taxi har rullat 910 000 kilometer. Nu ska den få gå i pension, men efterträdaren är av samma modell. Bild: Carita Liljendahl

Få bilar rullar över en miljon kilometer utan större problem. Kari Mervastos Chrysler 300C har 910 000 kilometer bakom sig och kan gott rulla över tvåhundratusen till.

Bilen med den karakteristiska registerplåten SIX-10 var först i Sixten Gustafssons ägo. När Kari Mervasto började som taxidräng för Gustafsson 2008 hade Chryslern rullat ungefär 300 000 kilometer. Då var den två år gammal. I dag har taxibilen tio år på nacken och Mervasto har kört med den över 600 000 kilometer.

– Den kan gott och väl rulla minst tvåhundratusen kilometer till om den får fortsatt bra service. Så länge som jag har haft bilen har jag låtit serva den efter varje körd 20 000 kilometer.

Mervasto säger att Chryslern tack vare den regelbundna servicen inte förbrukade någon olja att tala om. Motorn har gått som en klocka och växellådan har inte heller ställt till med problem. Men helt vanligt att bilar rullar närmare en miljon kilometer är det inte.

– Jag har hört människor säga att man inte ska köpa en gammal taxibil eftersom de ofta har så många kilometrar bakom sig. Men taxibilar har vanligtvis fått bra service, vilken taxiförare vill att bilen ska stanna på vägen?

Tillsammans med honom började jag fundera vad jag ska göra den dag då jag behöver byta bil. Vi kom fram till att jag inte ska köpa en splitterny sådan.

Ligger bra på vägen

Mervasto har sedan några år tillbaka ett eget taxiföretag som heter KB Taxi Oy. Den sista tiden har han själv kört endast några dagar i månader. Resten av tiden har han hjälp av en dräng.

– Tillsammans med honom började jag fundera vad jag ska göra den dag då jag behöver byta bil. Vi kom fram till att jag inte ska köpa en splitterny sådan.

Men kunderna har ändå gillat Chryslern. Den ligger bra på vägen och är bekväm inuti. Så när Mervasto hittade en bil som var nästan exakt likadan som den gamla slog han till och köpte den.

Chryslerkoncernen samarbetade med Daimler-Benzkoncernen efter en fusion som ägde rum 1998. År 2011 hoppade Daimler-Benz av och Fiat tog över. De modeller som Fiat tillverkade ville Mervasto inte ha. Därför köpte han en Chrysler 300C av årsmodell 2010. Han tror att Mercedesmotorerna som Daimler-Benz tillverkade är de bästa.

Den gamla taxibilen säljer han så småningom tillbaka till dess förra ägare som också får behålla registerplåten.

Längs med åren har minnena med den limousinliknande taxibilen blivit många. Den längsta rutten som Mervasto har kört i en riktning blev runt 450 kilometer och gick till Ilomants. En av de mest spännande kunderna var en oljeschejk. Rätt ofta har bilen beställts till bröllop för att brudparet ska få åka så flott som möjligt.

Sedan var han mäkta förvånad då han vaknade när vi kom fram. Han undrade hur i världen jag visste var han bodde.

Veckans höjdpunkt

En gång fick Mervasto i uppdrag att skjutsa en brottsling till en inrättning. Vägen dit var ett par hundra kilometer lång och internen hade både en väktare och en socialanställd med sig.

Varje taxiförare får någon gång ta hand om rejält berusade personer. En av dem slocknade så fort han kom in i bilen och Mervasto tvingades väcka kunden flera gånger för att få reda på vart han skulle. Nästa gång samma kund skulle ha taxi en helg var han lika full och slocknade direkt då han kom in i bilen.

– Sedan var han mäkta förvånad då han vaknade när vi kom fram. Han undrade hur i världen jag visste var han bodde.

Kari Mervasto har alltid gillat sina kunder och särskilt trevliga tycker han att alla äldre personer är. För dem kan en taxiresa vara veckans höjdpunkt då det finns någon att prata med.

– De har livserfarenhet och många gånger uppstår väldigt trevliga diskussioner. På längre resor har vi till och med sjungit i taxin.

Den oskrivna regeln om att en taxiförare aldrig ska starta ett samtal med sin kund skriver Mervasto inte helt under.

– Vi kan visst starta en konversation men vi måste också kunna känna av läget om det är så att kunden inte vill fortsätta diskussionen.