Små stygn som gör naturens kretslopp

Norska konstnären Ingunn Vestby trivs i gränslandet mellan måleri och textil. Naturparafraser heter utställningen som just nu visas på Kulturhuset Grand i Borgå för att i mitten av juni flytta till Helsingfors.

Ingunn Vestby fascineras ständigt av naturen och det är i växtvärlden hon finner inspirationen för sitt skapande. Där hon tidigare enbart vävde naturen har hon nu byggt vidare på sitt uttryck och skapar i gränssnittet mellan måleri och textil.

– Det är ett fascinerande händelseförlopp då naturen vissnar, dör, vilar och till sist blommar upp igen. Det är delar av den världen, den som först byggs upp för att sedan brytas ner, som jag försöker få träda fram i mina verk.

Sedan drygt tio år tillbaka är Vestby bosatt i Danmark. Hon bor på en lantgård i Reerslev utanför Köpenhamn, där hon också har sin ateljé, och naturen finns precis utanför dörren. I sin konst försöker hon fånga upp extrakt av de omgivningarna i sin konst. Hon zoomar in på naturens eviga rörelse på nära håll och tjusas bland annat av närbilder på blommor, växtdelar, blad och plankton. Det kan också vara en snöflinga som fångat hennes intresse, som i väven Snow Crystal, där det sublimt kristallina förstärks av otaliga små, vitgrå stygn.

En annan inspirationskälla som Ingunn Vestby återkommer till om och om igen är hennes fars gamla herbarium där hon kan studera spröda växter på nära håll.

– Jag tycker det nära perspektivet är intressant. Det är fascinerande att komma så tätt inpå föremålet man iakttar att det upphör att vara igenkännligt. Det ger i stället betraktaren möjlighet att läsa in något helt nytt i bilden, att skapa en ny historia.

CIRKULASJON. Ingunn Vestby utgår från en "ursoppa" av färger som hon breder ut på lintyg, och då hon nått önskat resultat arbetar sedan vidare mot den närbild av naturen som hon vill få att träda fram. Bild: Kristoffer Åberg

Glidande perspektiv

Det är just det här glidande perspektivet, från mikro till makro, som hon översätter i vävda vepor och i akrylmålningar med broderade bilder.

Vestby älskar att skapa i lager på lager och arbetar då i ett omvänt perspektiv där hon rör sig från djupet uppåt mot bilden i fokus. Konkret går det till så att hon placerar duken, det vill säga lintyget på golvet, stryker på de viktigaste färgerna och försöker sedan ta riktning mot den naturstudie hon eftersträvar.

– Jag broderar med små, små stygn utanpå färgtrycket, eller "ursoppan" som jag kallar det. Det är detaljerna som gör helheten.

De allra flesta av de drygt tjugo verk som Vestby visar på Grand under rubriken Naturparafraser är skapade enkom med sejouren i Finland i åtanke. Undantaget är två bildvävar eller gobelänger som går under namnet Spor, spår på svenska. Där har hon vävt in ett nordiskt sammanhang i form och klippmålningar och runskrifter – element som binder folkslagen och väven samman.

Känsla för textil

Fakta

Naturparafraser

Norska konstnären Ingunn Vestbys utställning pågår på Kulturhuset Grand i Borgå.

Vestby skapar i gränslandet mellan måleri och textil, och ställer dels ut väggbonader, dels målningar accentuerade med broderade stygn.

Utställningen pågår på Grand till den 20 maj, sedan flyttar den till Helsingfors och Kulturkontakt Nord där den visas fram till midsommar.

– Det är väldigt tidskrävande att väva och därför gillar jag att kombinera måleri och textil. Känslan för fibrerna finns kvar, men i form av broderade trådar i lin, silke och japansk bast som pressad blir naturligt glansig.

Ingunn Vestby gillar långsamheten i de små stygnen hon syr. De små trådspåren är som en förlängning av själva grundidén; att beskriva livets förlopp i termerna av en blomma eller ett blad som slår ut. För det mesta rör hon sig på en jordnära färgskala och laborerar med rofyllda brutna nyanser av gul, brun och orange, men det finns undantag. Slående i sina många intrikata lager är bland annat den mångbottnade, grönskande tavlan Evolusjon.

Vestby har ställt ut sina konstverk världen över, men med Naturparafraser gör hon sin första utställning i Finland. Därför är hon extra glad över att hennes verk får trivas en längre tid här, först på Grand i Borgå och senare i sommar i Kulturkontakt Nords lokaler i Helsingfors.

Kulturhuset Grand jobbar i år mot temat Norden. Ingunn Vestbys expo är ett led i den satsningen.

CIRKULASJON. Ingunn Vestby utgår från en "ursoppa" av färger som hon breder ut på lintyg, och då hon nått önskat resultat arbetar sedan vidare mot den närbild av naturen som hon vill få att träda fram. Bild: Kristoffer Åberg