Slutkonserten som tog slut litet i förtid

Vokalist och konstnärlig ledare. Monica Groop uppträdde givetvis med sång på avslutningskonserten under Pellinge Musikdagar.Bild: Egil Green

Utan att överdramatisera ville det sig så att avslutningskonserten på Pellinge Musikdagar i söndags fick ett snabbare slut än avsett när stallet lossnade på en altviolin i sista stycket.

Pellinge Musikdagar, Avslutningskonsert på Solhälla den 13.8. Musik av Beethoven, Haydn, Mozart, Tulindberg och Crusell.

Artister: Tuija Hakkila, Monica Groop, Pauliina Fred & Barocco Boreale.

Det var synd att publiken gick miste om en del av stycket, för barockkvartetten Barocco Boreale från Karleby som i föregående programnummer uppträdde med Erik Tulindbergs Stråkkvartett nr 2 i d-moll hade redan hunnit spela in sig i publikens hjärta med det folkviseaktiga, tonalt rätlinjiga och distinkta stycket och uppträdde nu avslutningsvis med ett av kammarmusikens örhängen – Bernhard Henrik Crusells Divertimento C-dur tillsammans med Pauliina Fred på flöjt. Ett stycke in i låten var det kört, altviolinens strängverk lossnade och musiken tog slut.

– Force majeure, har någon en altviolin, frågade musikdagarnas konstnärliga ledare Monica Groop publiken i den fullsatta konsertsalen, utan att få gensvar.

I stället avlutade man med att hoppa fram till sista satsen, utan altviolin. Instrumentet lär vara känsligt för temperaturväxlingar och fukt, vilket troligtvis förklarade det oavsiktliga intermezzot.

Dagen innan strömmade nämligen varm och fuktig luft in över regionen i samband med sommarens hårdaste åskfront.

Välavvägt

Monica Groop hade med Finland möter de stora mästarna planerat ett välavvägt program med vokal- och kammarmusik av de tidigaste finländska tonsättarna Erik Tulindberg och Bernhard Henrik Crusell och av deras samtida tonsättarkollegor Haydn, Mozart och Beethoven.

Före paus uppträdde Tuija Hakkila först på fortepiano med Beethovens Sonat Ass-dur. Pianisten som innehar pianoprofessuren vid Sibelius-Akademin framförde det tjugo minuter långa verket med känsla, intensitet och utan noter.

Fortepianot som Hakkila själv är ägare till är byggt 1825, men stod bra pall för vädrets nycker.

Konsertens vokalmusik stod i tur när Monica Groop sedan till Hakkilas ackompanjemang sjöng tre sånger av Haydn och tre av Mozart samt ett extra nummer av Schubert.

Framförandet karakteriserades av sång där artistens inlevelse, lyhördhet och eminenta musikaliska tolkning av textens innebörd kom helt till sin rätt. I synnerhet Haydns She never told her love till text av Shakespeare och Mozarts Das Veilchen (violen) till Goethes text stannade var i minnet.

I andra akten uppfördes de redan nämna instrumentalverken av Erik Tulindberg (1761-1883) från Lillkyro, känd som Finlands första kompositör och Crusell (1775-1883).

Bernhard Henrik Crusell, klarinettist med egen årligen återkommande musikvecka i Nystad, uppkallad efter honom, anses också som Finlands första internationellt kända tonsättare innan Jean Sibelius.

Pellinge Musikdagar uppfördes nu för andra året i följd, från fredag till söndag, och lär fortsätta nästa sommar under Monica Groops konstnärliga ledning. Hennes sommarvilla finns från och med 2015 på Pellinge.