Skum antimobbningsinsamling fortsätter

KT Kustannus är företaget som hamnat i hetluften flera gånger för sin insamling för att motarbeta mobbning. De säljer fortfarande tidningen Kouluturvaa.

I början av maj fick 83-åriga Borgåbon Eleonora Österman ett samtal av en försäljare. Den unge mannen som ringde var, i Östermans ord, mycket entusiastisk och envis och ville att hon skulle köpa tidningen Kouluturvaa för att delta i arbetet mot mobbning.

Tidningen i fråga utges av KT Kustannus – ett företag som figurerat i medier ända sedan starten 2015. De säger sig jobba mot mobbning, men har kritiserats för at bedriva aggressiv indrivning av obetalda räkningar, för att vara onåbara och för att de i praktiken sysslar med väldigt lite antimobbningsverksamhet.

Allt det låter bekant när Eleonora Österman berättar vad som hände.

– Han frågade om jag har barnbarn som kanske råkat illa ut och om jag är emot mobbning. Jag tänkte att det är ett behjärtansvärt ändamål och sade ja till en engångsbetalning.

Dyr betalningspåminnelse

När tidningen kom började Österman undra vad hon egentligen sagt ja till. Hon fick en tjock och glansig tidning som inte alls pekar på att pengarna går till något gott ändamål. Och så glömde hon räkningen.

– Det kom ett kravbrev fort, och då hade totalsumman stigit markant.

Betalningspåminnelsen innehåller mycket riktigt en lång rad extra utgifter: dröjsmålsränta, som visserligen är normalt, men också en avgift för betalningspåminnelsen och en för att de skickar räkningen, plus en extra summa för att de skickar den till pappers. Den ursprungliga räkningen på drygt 24 euro hade nu blivit drygt 36 euro.

– Nu tänker jag bara betala den ursprungliga räkningen. Den har jag ju beställt, så det är inget annat än korrekt. Därefter vill jag inte höra av bolaget längre.

För att göra saken än mer komplicerad anländer ännu en räkning dagen efter intervjun – nu på samma summa som i den ursprungliga räkningen.

KT Kustannus granskades av Hufvudstadsbladet 2015, precis när företaget hade grundats och börjat samla sina första kunder. Då visade det sig att det fanns en hel del oklarheter. Man hittade aldrig något kontor och det var svårt att få kontakt med någon ansvarig ägare.

Under åren har företaget dykt upp i diverse artiklar i olika medier. De senaste skriverierna är från april 2017, den här gången i tidningen Savon Sanomat som skriver att en demenssjuk kunds räkning var högre än tänkt, och att alla försök att nå kundtjänsten per telefon misslyckades

Tidningen skriver vidare att Konsumentrådgivningen fått över 400 anmälningar om företaget.

Det finns en snarliknande verksamhet som går under namnet Koulurauha, och som publiceras av KLR Kustannus.

Gratis kristelefon

KT Kustannus reagerade på skriverierna i april, och publicerade ett genmäle där de skriver att företaget har "vänlig kundservice, fungerande reklamationsprocess och ett fungerande system för att ta emot beställningar.".

På Eleonora Östermans räkning kan man läsa att pengarna bland annat används för att upprätthålla en gratis kristelefon för mobbade ungdomar. Tidigare skriverier uppger att den inte fungerat, men när Östnyland ringer upp svarar en kvinna. Hon säger att telefonen fungerar tre dagar i veckan och att hon jobbar hemifrån. Hon jobbar ensam, och får inte särdeles många samtal.

– Det kan handla om ett par samtal per dag, ännu färre under sommaren.

I skrivande stund fungerar inte Kouluturvaas webbsida.

Eleonora Österman hoppas att det blir slutet på affären när hon betalt den ursprungliga räkningen.

– Jag misstänker att de ringde mig specifikt på grund av min ålder. Det första de frågade om var barnbarn. Jag vill inte ha något att göra med dem i framtiden.