"Skulpturerna har ett värdefullt budskap"

VÄRDEFULLT BUDSKAP. Pauliina Turakka Purhonens skulpturer i Lovisa kyrka har väckt anstöt hos en del församlingsbor. Kyrkoherde Karl af Hällström tycker inte att andliga bilder måste fogas in i en förutbestämd mall. Bild: Suvi af Hällström

Ordet blir kött i Pauliina Turakka Purhonens textilskulpturer som ställs ut i Lovisa kyrka fram till trettondagen. Dockorna, däribland en frodig kvinna – en behagens gudinna – med ett nyfött barn i famnen, har inte fallit alla församlingsbor i smaken.

Vardagen antar biblisk form i Pauliina Turakka Purhonens minutiöst sydda tygskulpturer som visats över jul i Lovisa kyrka. Som betraktare förflyttas man till evangeliernas värld där den eviga kraftmätningen mellan gott och ont sömmats in i de uttrycksfulla dockorna.

För Turakka Purhonen, prästdotter både på mödernet och på fädernet samt före detta kyrkvaktmästare, är den kristna symboliken välbekant och i skulpturerna i Lovisa kyrka gör hon sin tolkning av Bibelns berättelse – med en frodig fantasi som bland annat tagit formen av en sugga med mjölkstinna spenar.

Strax framför altaret i Lovisa kyrka tronar även en yppig Rubensaktig kvinna med ett nyfött lamm vid den nakna barmen. Skulpturen i lite annan position visades på Stallvinden i Lovisa för ett par sedan utan att väcka anstöt. I kyrkorummet har textilskulpturen För sent, med det dödsmärkta späda lammet som blickfång, upprört många – till den grad rentav, att kyrkoherde Karl af Hällström i Lovisa svenska församling hört att någon tagit kontakt med biskopen.

Viktigt budskap

– Det känns tråkigt, säger han. Vad som är estetiskt eller inte kan man ha olika åsikt om, men skulpturerna har ett värdefullt budskap.

Det är Pauliina Turakka Purhonen själv som valt ut verken som visas, men det är af Hällström och kyrkoherde Seppo Apajalahti i Lovisa finska församling som utifrån ett gemensamt beslut valt att bjuda in henne.

Senast för tre år sedan sågs Turakka Purhonens skulpturer i Lovisa kyrka, då i samband med satsningen på konst under kyrkans 150-årsjubileum. Då fanns det många som såg textilskulpturerna som ett positivt uttryck för andlighet, men då precis som nu var det de som ropar högst som hörs, för att citera af Hällström.

– Visst anade vi att skulpturerna skulle dela åsikterna men att kritiken skulle anta sådan här storlek, det kunde vi inte föreställa oss, säger af Hällström och framhåller att man inte varit ute efter att provocera eller förstöra julstämningen för någon.

Det är framför allt på sociala medier som diskussionen stundtals antagit hätska former, medan få tagit direkt kontakt med kyrkoherdarna i församlingarna i Lovisa – af Hällström har fått ett enda samtal när det gäller installationen.

Positiv födsel

Han vidhåller att budskapet är det centrala i Pauliina Turakka Purhonens skulpturer.

– Vi har en tendens att knuffa in andliga bilder i en viss mall. Det får inte vara fult utan budskapet ska glansbildsaktigt och inlindat i bomull. Men en kvinna som föder ett barn i ett stall, det är ingen glansbild, det är direkt farligt, säger Karl af Hällström.

För honom är det viktigt att kyrkan inte blir "luktlös, smaklös och menlös" och understryker att det andliga budskapet också är kroppsligt.

– Varför är en kvinna som fött barn en värre syn i kyrkorummet än en halvnaken man som dött på ett gammalt tortyr- och avrättningsredskap. Ett barns födsel är ju någonting positivt.

af Hällström välkomnar diskussion kring Turakka Purhonens skulpturer, och i kväll, torsdag, mellan klockan 18 och 19 ordnas ett tillfälle i Lovisa kyrka där den som vill kan komma och se installationen med egna ögon och prata om vilka känslor det väcker.

Pauliina Turakka Purhonen har studerat vid formgivarakademin i Kuopio och på Bildkonstakademin i Helsingfors. Hennes verk finns i flera permanenta samlingar och hon har hållit ett fyrtiotal utställningar bland annat Amos Andersons konstmuseum samt på Kiasma. I fjol belönades hon med statspriset i bildkonst.

Installationen i Lovisa kyrka visas fram till trettondagen.

Mer läsning