Skarp kritik mot fotoplats vid ån

JÄTTEREKLAM. Här, vid de höga bokstäverna, vill staden att turister ska stå och ta selfies som sedan skickas världen över. Bild: Borgå stad

Om ingen anför besvär före den 17 juli kommer staden i rask takt att bygga 1,5 meter höga bokstäver Porvoo – Borgå vid ån mitt emot strandbodarna. Planerna sågas totalt av ett bostadsbolag vid Ågatan.

– Det här är ett riktigt rötmånadsjippo, säger Marikki Hakola, en av dem som bor vid Ågatan 10.

Hon, tillsammans med åtta andra invånare har författat en skrivelse där de fördömer de aktuella planerna å det kraftigaste.

Stadens avsikt är att skapa en fotograferingsplats nedanför Näse gård. Initiativet kommer från turism- och marknadsföringssektorn. Då folk tar selfies på denna plats gör de staden känd via sociala medier.

– Liknande fotoplatser finns på många andra håll i världen, exempelvis utanför riksmuseet i Amsterdom, påpekar biträdande stadsdirektör Fredrick von Schoultz.

Han tillägger att bokstäverna, som ska vara så stadiga att man kan hänga i dem, sitta i o:et och så vidare, placeras där tillfälligt.

– De kan tas bort när området utvecklas.

von Schoultz förtydligar också att det inte är fråga om en reklamskylt.

Utveckla hellre

De här förklaringarna godkänner kritikerna ändå inte.

– Som invånare och fastighetsägare har vi förbundit oss till nationalstadsparkens värden. Vi bevarar, reparerar och värnar på bästa möjliga sätt om gårdsområdena och bodarna vid ån och därför också om den värdefulla parkmiljön. Vi kan inte godkänna en lösning som gör den kulturhistoriska platsen till en kommersiell produkt. De aktuella planerna ger också hela Gamla stan stämpeln av en turistfälla, framhåller Marikki Hakola och de andra som bor vid Ågatan 10.

– Vi tror nog att turisterna hellre förevigar en äkta miljö än en jättelik reklamskylt.

Hakola säger till ÖN att staden borde ägna sig åt att utveckla nationalstadsparken på rätt sätt och bevara den som en helhet.

– Vi har haft denna park i flera år men den utnyttjas inte. Folk vet inte ens om att den finns. I stället för osmakliga reklamjippon borde staden fundera på hur nationalstadsparken, den kulturhistoriska miljön i Borgå överlag och turismen kunde mötas på ett värdigt och vettigt sätt.

Hon anser att staden att börja med borde få till stånd informationstavlor för att ge ortsbor och turister vetskap om åmiljön och dess historia.

Hakola påpekar att bostadsbolaget inte agerar enbart för att man anser att bokstäverna stör utsikten.

– Detta är en betydligt större fråga än så. Men visst innebär en dylik satsning att också alla som bor på området blir en del av reklamen. Det vill vi inte även om vi naturligtvis önskar att staden marknadsförs med god smak på ett klokt sätt.

Ny teknik

Bostadsbolagets invånare påpekar att man i stället för att förstöra ett kulturlandskap kunde använda sig av dagens teknik.

– Man kan exempelvis skapa en applikation som laddas ned i mobilen på platsen. Via ett dylikt system kan turisterna snabbt och enkelt skicka hälsningar från Borgå på vilket språk som helst utan att kulturmiljön behöver förstöras.

Byggnadsinspektör Tom Roselius säger att reklamfrågan är klar såtillvida att åtgärdslovet blev officiellt måndagen den 3 juli.

– Det handlar om ett inspektörslov.

Den som vill ha ändring kan anföra besvär senast den 17.7. Besväret skall riktas till byggnads- och miljönämnden.

Om inga besvär lämnas in förverkligas planerna i snabb takt.

– Nog anade vi att det blir ståhej kring den här saken men planläggningen har förordat reklamen så...

Fredrick von Schoultz förklarar att turistbyrån fört sitt koncept vidare i samråd med stadsplaneringen.

– Jag antar att stadsplaneringen konsulterat alla dem som saken gäller och att projektet utarbetats enligt konstens regler.

Stadsplaneringschef Eero Löytönen är på semester och kunde inte nås för en kommentar.

Biträdande stadsdirektören tycker att det är ledsamt att idén i vissa kretsar stöter på så hårt motstånd eftersom den är menad som en trevlig och positiv grej.

En ganska hätsk debatt har också under de senaste dagarna förts på Facebook.

Mer läsning