Sjömannen som föll över bord lider av minnesförlust

PRIMA DONNA. Prima Shippings fartyg är 88 meter långt och 12,8 meter brett.Bild: Prima Shipping

På Borgårederiet Prima Shipping är säkerhetschefen nöjd över den lyckade räddningsoperationen.

– Det är sådant här som vi tränar för och åtgärder som vi instruerat besättning och befäl att vidta, säger Prima Shippings säkerhetschef Ulf Skog.

På söndagskvällen befann sig rederiets fartyg Prima Donna vid den svenska kusten norr om Bornholm, på sin väg från Kiev till Nystad. När klockan närmade sig 22 hoppade eller föll en av besättningsmännen, en rysk man, över bord.

– Det var ganska fint väder, inte så mycket sjögång och farten låg mellan 11 och 12 knop, säger Skog.

En annan besättningsman slog larm.

Kontrakurs

– Navigatorerna tar positionen när larmet går, säger Skog. Fartyget ska sedan göra en speciell sorts sväng och ta kontrakurs, på det sättet kommer man tillbaka till det ställe där olyckan inträffade.

Mannen som hade fallit i havet orkade inte själv klättra tillbaka upp till fartyget, men en annan besättningsman, Anton Tasanen, dök i och lyckades rädda den ryska kollegan.

– Vattnet är inte många grader varmt den här tiden på året, säger Skog.

Tasanen bröt en del revben när han blev i kläm mellan den räddade och relingen när de drogs upp med fartygets vinsch.

Den svenska sjöräddningens helikopter förde båda två till sjukhus i Karlskrona.

Utreds

– Det slutade ju bra och den svenska sjöräddningen reagerade också snabbt på situationen, säger Skog. Här i Borgå fick vi uppgifter om händelsen genast när den akuta faran var över.

Prima Donna kunde fortsätta sin färd och anlöpte Nystad på tisdagen.

Rederiet och Trafi fortsätter att utreda händelsen.

– Nu ska vi försöka få en bild av vad som egentligen hände och vad man eventuellt kunde ha gjort annorlunda, säger Skog.

Det har visat sig att mannen som gick över bord inte har någon minnesbild alls av vad som har hänt.

– Det verkar som om han lider av minnesförlust, säger Skog.

– Vi ska gå igenom händelseförloppet med befälhavaren och med besättningen. Trafi fick sin första rapport direkt då på natten mellan söndag och måndag och vi fortsätter att hålla kontakten med Trafi.