Själens landskap tar smyckets form

MYTOLOGI. Kärt Summatavet beskriver sig som människa och konstnär i en personlig symbolvärld som hon skapat utifrån finsk-ugriska stammars arkaiska och mytologiska traditioner. Hennes tavlor och smycken visas på Lovisa stads museum. Bild: Kristoffer Åberg

Den estniska konstnären Kärt Summatavet målar tavlor som smycken och skapar utsökta smycken som tavlor. I sin konst öser hon ur urgamla mytologier och formar traditionsberättelserna till bilder som speglar hennes och det estniska folkets själslandskap.

Det är första gången som Kärt Summatavet är i Lovisa. Trots det är platsen, eller namnet, sedan länge en viktig del av hennes själskarta.

– Lovisa. Om jag hade fått en dotter så skulle hon ha hetat Lovisa. Jag är väldigt glad över att vara här, nu får jag en ny bindning till namnet, säger den estniska konstnären, mor till två söner.

Summatavet är i Lovisa på initiativ av keramikern Elina Sorainen från Stödföreningen för Lovisa konstcentrum, och i samarbete med Lovisas stads museum och Estniska ambassaden i Helsingfors har den retrospektiva utställningen ÜrgHing – SjälFågel, som omfattar såväl tavlor som smycken, byggts upp i rummen på museets bottenvåning.

I ovala montrar visas resultaten av Kärt Summatavets skaparkonst: smycken, det ena mera utsökt än det andra, smycken som inte bara är vackra utan som framför allt förmedlar en berättelse. Silversmyckenas formspråk går i dialog med målningarna som pryder väggarna och tillsammans sjunger de en traditionernas sång där tråden börjar nystas hos finsk-ugriska släktfolk bosatta bortom Uralbergen.

Startpunkten för Summatavets konstnärskap står att finna i en intrikat mönstrad tavla daterad 1983, Ihmisen elämän kaari. Konstnären beskriver de snirkliga symbolerna och de invecklade detaljerna som en karta över folkliga berättelser. I det mönstrade landskapet ritar hon upp skapelsens ägg, världens ursprung i många folkliga mytologier, som hon kombinerar bland annat med schamanistiska bilder.

Fascinerande släktskap

Ögonöppnaren för Kärt Summatavet, född 1963, var studieresan till Sibirien där hon och var med och samlade in berättelser och sånger samt dokumenterade traditionella konsttuttryck. Då var hon 18 år gammal.

– Jag fascinerades av släktskapet mellan de finsk-ugriska folken och esterna och tillbaka i Estland läste jag all litteratur som jag kom över om ämnet, bland annat ur museikällor. Med det som utgångspunkt börjar jag rita de urgamla traditionerna och tolka det etnografiska materialet.

Sibirienresan, de insamlade kunskaperna om de finsk-ugriska stammarna och Summatavets egna erfarenheter ligger som grund för hennes skapande.

– Jag skapade en egen, personlig historia som sprang fram ur fantasierna och känslorna som rördes upp i anslutning till en utökad kunskap om den finsk-ugriska kulturen. Men det tog tid att hitta mitt uttryck, att hitta sättet som jag vill uttrycka det jag såg och upplevde i Sibirien.

Nedärvd symbolik

I sina smycken har hon tagit fasta på nedärvda mytologiska betydelser. Vad betyder röd färg? Eller ben? Vad betyder metallglans? Vad har de finsk-ugriska folken av hävd uttryckt då de burit smycken? Kärt Summatavet fick upp ögonen för att smycken kan vara något helt annat än vackra accessoarer och hon bestämde sig för att hennes smycken ska vara konstverk med innebörd.

Det är en djup symbolvärld som präglar hennes skapande och smyckena befolkas till exempel av hjälpfåglar, världsträd, rådare, drömkärringar, sånggubbar och de fyra grundelementen.

– Det ligger en inneboende kraft i smyckenas budskap och mina smycken förmedlar berättelser som bottnar i mänsklighetens innersta väsen. Jag vill rita och måla också på mina smycken och jag har utformat tekniker som gör det möjligt.

Kommunikation är en central aspekt i Kärt Summatavets smycken och samtidigt plockar hon upp en urgammal tradition. Hos de finsk-ugriska folken markerades bland annat övergångsriter i anknytning till människans livsbåge med smycken.

Traditionsburna smycken

Summatavet doktorerade vid Konstindustriella högskolan i Helsingfors 2005 och i sin avhandling utforskade hon hantverkskulturen och traditionerna på estniska Kynö och skapade en serie smycken med det som utgångspunkt.

– Jag intervjuade två äldre kvinnor om symbol- och färgvärlden i deras hantverk och fascinerades av hur de medan de arbetade också skapade mönster och ornament via sånger. Det är element som jag tolkat och införlivat i smyckeskollektionen.

Summatavets föräldrar, bägge konstnärer, har satt sin prägel på dotterns skapande.

– Jag ville göra någonting annat än skinnarbeten, design eller inredning och bestämde mig för att välja någonting svårt, som man inte bara kan börja göra på egen hand. Det blev metall och i förlängningen smyckeskonst.

Två sidor

I smyckeskapandet utgår hon från materialet och i processen föds smycket som en berättelse och formas enligt händelseförloppet. Viktigt för henne är att smyckena kan upplevas från alla sidor. Många gånger ser baksidan annorlunda ut och döljer måhända detaljer som bara smyckets skapare och bärare känner till.

– Då mamma och mormor lärde mig handarbeta poängterade de om och om igen att avigsidan ska vara lika fint gjord som framsidan. Det sitter i också i mitt smyckeskapande.

Kärt Summatavet har haft närmare fyrtio separatutställningar och är en uppburen konstnär i hemlandet Estland och även utomlands.

– I Estland är det trendigt med traditioner och unga människor är väldigt intresserade av att hitta nyckeln till sina rötter och sin egen familjehistoria. Det kan hända att jag via mitt skapande har en liten del i det uppvaknande intresset.

Traditioner och silversmide är aktuella på Lovisa stads museum.

På nedre botten pågår estniska smyckekonstnären Kärt Summatavets utställning ÜrgHing – SjälFågel som omfattar allt från målningar, grafiska tryck och reliefkonst till smycken i silver.

På andra våningen kan man bekanta sig med produktionen av guldsmeder och silversmeder baserade i Lovisa. Den första etablerade guldsmeden i staden var Hans Dammert som fick burskap 1748.

Utställningarna pågår till och med den 10 april.

Mer läsning