Sensommar med italiensk touch på Villa Albert

ATELJÉTEMA. Hannu Palosuo har inspirerats av Albert Edelfelts ateljé och har utnyttjat klottriga kladdpapper från sin egen ateljé som grund för sina målningar. Bild: Petra Lind

Albert Edelfelts ateljémuseum i Haiko har fått sällskap av ett nybygge, ett luftigt rum för konsten att trivas i. Den första utställningen på Villa Albert bjuder på gnistrande finska landskap och är samtidigt en skimrande bugning till Italien.

Medlemmarna i Albert Edelfelts stiftelse hade målet utstakat sedan länge. Den 21 juli 2019, på dagen 165 år sedan Albert Edelfelt föddes, skulle det nybyggda konstcentret i Haiko invigas till hans ära. Det gick nästan vägen och nu, en månad senare, fyller den första utställningshelheten väggarna på Villa Albert.

Det är Johanna Lumme, Hannu Palosuo och Sibbokonstnären Tero Annanolli som är först ut, och deras målningar står i perfekt samklang med varandra och med sensommarljuset som faller in genom Villa Alberts många fönster.

Vid den första anblicken är de gemensamma nämnarna inte uppenbara, men en djupare betraktelse öppnar upp för motiv och stämningar där Lumme, Palosuo och Annanolli för en tyst dialog med varandra – via sina motiv.

Ateljétema

Hannu Palosuo, bosatt i Italien sedan trettio år, är en flitig utställare men mera sällan finns hans konst till påseende i Finland. Vänner av konst har nu en sällsynt chans att se en serie Palosuo-verk på hemmaplan, alster som kommit till uttryckligen med Albert Edelfelts ateljé som inspirationskälla.

– Jag ville jobba med ateljétemat och började experimentera med kladdpapper som jag länge haft liggande i min ateljé. Oftast åker pappren med färgstänk och pigmentränder i soporna men jag valde att återanvända dem i stället.

Jag ville jobba med ateljétemat och började experimentera med kladdpapper som jag länge haft liggande i min ateljé.

Hannu Palosuo tycker om tanken på att pappren bär på minnen från tidigare målningar, och använder dem som duk efter att ha limmat de bruna veporna på grovt vävd canvas. Först då arbetar han vidare och målar upp stämningen i alstren via minutiöst utvalda föremål – ögonfägnader som blommor, kristallkronor och stolar.

Perspektiv

Väcker tankar gör till exempel What I seen with your eyes utförd i blandteknik på papper och duk. Här använder Palosuo sig av en intressant metod: han låter betraktaren se verket via ögonen på personen som sitter i målningens utkant och tittar ut över resten av motivet. Hens utsuddade ansikte bjuder på typiskt Palosuo-vis in åskådaren i scenen.

SOLKYSST. Yellow roses heter Sibbokonstnären Tero Annanollis färgsprakande målning. Bild: Petra Lind

En mera uttalad italiensk touch har Tero Annanollis färgstarka motiv. Annanolli har tillbringat de senaste månaderna på Villa Lante där han inspirerats av Michelangelo, av de rum, dofter och ljud som en gång påverkade renässanskonstnärens arbete.

Frodiga dukar

Och visst lyckas Tero Annanolli bjuda på en serie motiv som andas ett solgult, ljusdränkt Italien. Hans frodiga målningar, utförda i tusch och akryl på duk, dignar av frukter, av blommor och av prunkande papegojor.

Naturens skönhet är en källa som Annanolli gärna öser ur och den här gången kommer den med en italiensk touch som ger betraktaren en solkysst känsla, en känsla av total närvaro. Det är nästan så man vill sträcka ut handen och plocka en av citronerna i Limonel, direkt från kvisten.

NYANSERAT. Johanna Lumme målar med bred palett och livaktiga ljusskiftningar, här framför verket Valon ensimmäinen kosketus. Bild: Petra Lind

I Johanna Lummes målningar ligger essensen i det sällsamma ljuset och den utsökta färganvändningen. Hon undersöker förutsättningslöst naturens alla skiftningar och nyanser, och inför utställningen på Villa Albert har hon studerat en finländsk mästare på området, Albert Edelfelt.

Färgrikedom

Nu ställer hon ut tre målningar, däribland Valon ensimmäinen kosketus där vårsolens blida strålar väcker ett naturskönt finskt landskap. Lumme räds inte att utnyttja hela paletten och målar raka furor och frodig vegetation i pink, orange, trädgrön och petroleum medan djuplila och azurblå lockar fram dolda djup i en annars blanksvart tjärn.

– Naturen är ständig källa till glädje för mig. Årstidsväxlingarna och vad de ger oss fascinerar mig, och det är en känsla som jag gärna vill förmedla.

För ovanlighetens skull har Johanna Lumme också målat ett vinterlandskap. I Talven matkalaiset har hon också i det gnistrande vita har hon funnit ett brett spektrum av vitblålilarosa skiftningar.

Den första utställningen på Villa Albert, nybygget på Albert Edelfelts ateljéområde i Haiko, presenterar konstnärerna Tero Annanolli, Johanna Lumme och Hannu Palosuo.

Villa Albert är Albert Edelfelts stiftelses storsatsning som har plats för utställningar, shop och föreläsningslokal.

Tanken är att Villa Albert ska locka flera konstvänner till Haiko, till platsen där också Albert Edelfelts ateljé finns.

Tack var nybygget har ateljén återställts i ursprungligt skick och här finns allt från Albert Edelfelts målarrock och staffli till palett och skisser utställda.

Mervärde

Den allra första utställningen på Villa Albert fortsätter i Albert Edelfelts fotspår. På sin tid stödde han unga spirande konstnärer och nu plockar Albert Edelfelts stiftelse med Hanna Kaarina Syrjäläinen i spetsen upp tråden genom att erbjuda konstnärsfrön väggutrymme.

Albert Edelfelt finns också med på utställningen och konstpubliken har en sällsynt chans att se en Panneau-gouachemålning – troligtvis målad i Haiko 1893–1895 – som inte ställts ut tidigare. Chans på Edelfelt har besökarna också i Villa Alberts museishop där man till exempel kan införskaffa ett paraply prytt med motivet Läsande kvinna i trädgård.

Det är också all anledning att göra en avstickare till den verkliga helgedomen i Haiko – Albert Edelfelts ateljé, belägen tvärs över tunet, som nu ser ut som den gjorde på konstnärens tid.

Utställningen med Tero Annanolli, Johanna Lumme och Hannu Palosuo pågår till och med den 29 september.

Mer läsning