Seikkailulaakso bytte koncept och namn

GAMMALT. Seikkailulaakso heter numera Poukama.Bild: Kristoffer Åberg

Mötes- och upplevelseanläggningen på Emsalö har slängt sitt tidigare koncept i soptunnan och börjat om. Nu är namnet Poukama, och fokus ligger på det naturnära.

Verksamhetsledare John Rönnholm är entusiastisk över Emsalöföretaget Seikkailulaaksos nya riktning – också om det inte var något lätt beslut att fatta. Företaget har verkat på Emsalö i 18 år, och under åren har man satsat pengar marknadsföring för att bygga upp ett varumärke som folk känner igen. Därför var det inget lätt beslut att börja om med ett helt nytt koncept.

– Det största och svåraste var att fatta beslutet att slänga allt vi byggt upp under åren. Men å andra sidan vet våra kunder vad vi sysslar med, medan de som ännu inte är våra kunder inte riktigt har någon uppfattning om vad vi gör. Själva företaget finns kvar, men marknadsföringsnamnet är nytt.

Naturnära och lugnt

Också om konceptet förändras så gör man inga större ingrepp i aktiviteterna – det är i stället något man gjort kontinuerligt under en längre tid eftersom kunderna är allt oftare är ute efter lugnare naturupplevelser, inte fartfyllda äventyr med båtar som åker i 120 km/h. Det är det naturnära som lockar de flesta företag som är ute efter mötesplats, och för att återspegla det valde man namnet Poukama, som betyder bukt eller vik.

– En del potentiella kunder valde också bort oss på grund av namnet Seikkailulaakso eftersom de tänkte att man inte kan ha möte i det som av allt att döma är en nöjespark. Namnbytet handlar om att meddela vad vi egentligen bjuder på. Vi har redan länge fokuserat på aktiviteter som är kopplade till mjukare värderingar.

Rönnholm har inga exakta beräkningar på vad förändringen kommer att kosta, men konstaterar att det inte blir billigt. Ett nytt varumärke kräver omfattande marknadsföring för att fastna.

– Jag räknar med att vi de kommande två åren får fyrdubbla den summa vi satt på marknadsföring.

Samtidigt fortsätter investeringarna i själva fastigheten, där man redan tidigare renoverat omkring hälften av rummen och bytt inredningen i andra hälften.

– Ansiktslyftningen fortsätter de närmaste två åren. Det är en pågående process.

Hotellet fungerar

Företagets "andra ben" håller också på att bli lönsamt. I vintras öppnade man hotellet Budget Hotel Easystay i Johannisberg i Borgå, och Rönnholm uppger att man nu börjar ha allt fler vinstbringande månader. I början hade man mest kringresande försäljare och gästarbetare inom industrin som gäster, men på sistone har också turister hittat till hotellet.

– Många av kunderna är familjer, och många är sådana som kommit till Borgå för dagen och sedan ändå bestämt sig för att sova över en natt.

Rönnholm tillägger att man också har andra planer, och att man vill försöka utöka utbudet av tjänster. Bland annat tittar man på flera ställen att ha verksamhet i närområdena. Vad det handlar om avslöjas senare.

– I korthet handlar det om att bredda kundunderlaget. Traditionellt har vi fått företagskunder som letar efter möteslokaler och övernattning på Emsalö, men vi vill försöka få in saker som stöder både Poukama och hotellet.