Se skaparen bakom masken

Frilansfotografen och grafikern Lotta Åberg visar i februari en serie fotografier i Café Rongo. Med utställningen Anonym vill hon rikta ljuset mot kreativa människor som jobbar med händerna.

– Det finns många som skapar med händerna, som är kreativa och väldigt skickliga men som trots det förblir anonyma för allmänheten, säger Lotta Åberg.

Med fotografierna i serien Anonym hoppas hon ge betraktaren en tankeställare. Varför köpa mängder av billiga, kinesisktillverkade massavaror i stället för att betala en liten slant extra och satsa på att synliggöra den där lokala konstnären eller hantverkaren – hen som så att säga finns bakom den anonyma masken.

I Lotta Åbergs fall representeras den konstnärliga anonymiteten nämligen av en kaninmask som går igen samtliga elva fotografier som hon ställer ut på Café Rongo. Faktiskt var det masken som triggade i gång hela utställningstemat: Hon råkade på de Game of Thrones-inspirerade maskerna på webben och beställde fyra olika djurmönster.

PINK. Lotta Åberg har pysslat och dekorerat kaninmasker i papp som hon sedan fotograferat. Med bilderna vill hon föra fram vikten av att synliggöra kreativa arbetare, konstnärer och hantverkare. Bild: Lotta Åberg

Att hon fastnade för kaninmasken berodde på att den hade flest variationsmöjligheter. Det syns Åbergs fyrkantiga fotografier; bland annat spretar kaninmaskens öron åt lite olika håll.

Hög pysselfaktor

En hel del arbete ligger bakom de till synes enkla fotografierna. Maskmönstret printade hon ut, flyttade över på kartong och skar sedan ut delarna. När masken väl var hopfogad var det dags att piffa upp pappen med dekorationer.

FAKTA

Anonym

Lotta Åbergs fotoutställning på Café Rongo.

Omfattar 11 fotografier med dekorerade kaninmasker som sammanlänkande faktor.

Pågår februari månad ut.

– Jag har klippt och limmat och dekorerat, varit en riktig pysseltant, säger Lotta Åberg. Arbetsmomenten har varit många, för vissa av maskerna har jag fått vika en hel arbetsdag. Det har varit riktigt intressant att göra något annat än bara fotografera, och jag gillar att påta med händerna.

Dekorationerna är centrala för fotografierna – den vägen har Åberg gett de långörade maskerna egna personligheter som framträder tydligt mot den dramatiskt svarta bakgrunden. Vare bild har också fått ett eget namn.

Fotografierna är printade på matt akvarellpapper vilket ger bilderna ett mjukt djup. Till exempel i bilden Sugar scull ser det ut som modellen Josefin Silbersteins händer skulle flyta i luften.

Glammigt och jordnära

Silberstein finns bakom samtliga kaninmasker, men hon har också dekorerat två av dem. Två masker, Broccoli och Pussel, har igen dekorerats av Lotta Åbergs mamma med unga Kitty och Stella Broas tillsammans har skapat masken som heter Havet.

Jag har klippt och limmat och dekorerat, varit en riktig pysseltant.

Speciellt arbetskrävande var glittermasken i pink. Det krävde såväl glitterfärg som pålimmat glitter för att slutresultatet skulle bli tillräckligt glammigt. Masken med gulnade sidor ur Kalle Anka för igen tankarna till barndomens lässtunder.

Fotografierna är minimalistiska i sitt utförande och kommer med en simpel precision som är ett tecken på Lotta Åbergs bakgrund som grafiker.

– De rena linjerna understryker budskapet.

Det är sex år sedan Lotta Åberg senast ställde ut. Förutom den aktuella utställningen kommer hon i november att ställa ut i Galleri Hörnan i Konstfabriken.

Tavlorna går att införskaffa på Café Rongo. Den som är intresserad av att skaffa sig en kaninmask kan kontakta Lotta Åberg.