Sarvsalö gör ­avtryck i konsten

SHIELDS. Laura Buckley planerade det platsspecifika verket för en liten rotsakskällare i Sarvsalö sommaren 2012. På Helsingfors Konsthall har det fått enorma proportioner. Bild: Cata Portin

Utställning ­Paret ­Anita och Poju ­Zabludowicz ­konstsamling visas för ­första ­gången i Finland. Sarvsalö­stugor och nyfikna fåglar tar plats i internationella konst­närers verk.

Utställningen ingår i Helsingfors konsthalls serie av olika samlares verk och visas till den 24 april.

Med en luftigt hängd utställning presenteras Zabludowicz Collection på Helsingfors Konsthall. Alla utom en av de nio konstnärerna har jobbat på konstnärsresidenset i Sarvsalö.

– Vi vill visa vad konstnärerna gjort, eftersom vi inte kan göra det där, säger samlingens chef Elizabeth Neilson.

Laura Buckleys verk Shields är ursprungligen gjort för en före detta rotsakskällare på Sarvsalö. Nu fyller det en hel sal på Konsthallen. Halvt abstrakta former, bitar av vismut, dansar omkring på den enorma projektionen.

– Jag har flyttat på bitarna medan jag skannat. Senare har jag filmat av verket från min datorskärm och ibland syns min egen reflektion i bilden, säger Buckley, den enda av konstnärerna som är på plats på Konsthallen.

Laura Buckley (f. 1977 i Irland) har samarbetat med Zabludowicz Collection sedan hon utexaminerades och säger att det definitivt haft betydelse för hennes karriär.

– De får ens konst att synas och det är ju det man vill som konstnär. De ger en mycket stöd, Elizabeth Neilson har blivit en vän.

Buckley tillbringade bara tio dagar på Sarvsalö 2012, eftersom hon har små barn. Normalt stannar konstnärerna fyra veckor. Det platsspecifika verket är gjort i London, i Sarvsalö gick tiden till att planera det för utställningsrummet.

– Vi var fyra konstnärer på plats och det var mycket givande att uppleva naturen, och äta tillsammans, gå i bastu och simma. Dessutom träffade vi museichefer från hela världen.

Ingen upplevelse för finländare

Sommaren 2012 var också Antti Laitinen på Sarvsalö. Han är den enda finländska konstnären som arbetat på konstnärsresidenset.

– Laitinen blev mer som en värd än en gäst. Eftersom vi märkte att vi inte har så mycket att erbjuda finländska konstnärer beslöt vi oss för att i fortsättningen endast bjuda in konstnärer från andra länder, säger Neilson, som gladde sig stort när Laitinen bjöds in till biennalen i Venedig.

På utställningen visas Laitinens barkbåt för första gången i Finland. Med den seglade han från Porkala till Estland 2010.

Utställningens tema går hand i hand med ­residensverksamheten. Verken handlar ofta om att vara främling på en plats, att se och re­agera på omgivningen. Corin Hewitts video är ett porträtt av stugan han bodde i. Josh Tonsfeldt har filmat en fågel som flög in i hans sovrum.

Erin Shirreffs verk Roden Crater är däremot gjort utan att besöka platsen det handlar om, en utslocknad vulkan i Arizonas öken. Konstnären James Turrell har köpt Roden Crater för ett konstprojekt, och det är svårt att få besöka platsen. I sin animation använder Shirreff en enda stillbild som hon fotograferat av på olika sätt. Med det begränsade bildmaterialet fokuserar verket på seendet.

Unga, lovande konstnärer

Zabludowicz Collection har sedan starten 1994 uttryckligen satsat på unga lovande konstnärer, i stället för stora stjärnor. Flera av konstnärerna har senare blivit kända.

– Vi köpte verk av Keith Tyson och Wolfgang Tillmans innan de tilldelades Turner-priset, säger Neilson.

Ett verk av Damien Hirst finns också i samlingen.

– Vi skulle inte köpa något att Hirst nu, han behöver inte vårt stöd längre.

Samlingen innehåller cirka 5 000 verk av 500 konstnärer. Ett team på 12 personer sköter verksamheten tillsammans med Anita och Poju Zabludowicz. De två äldsta av parets barn är också involverade. Trots proportionerna är det fortfarande fråga om en personlig samling.

Vi arbetar mycket med att stödja konstnärerna. Vi har utställningsprogram, residensverksamhet och får mycket publicitet. Det ovanliga namnet Zabludowicz hjälper oss att synas.

Paret Zabludowicz ligger högt på rankningar över konstsamlare i världen och för två år sedan fick de ett pris på konstmässan Arco i Madrid. Snarare än storleken på samlingen är orsaken den engagerade verksamheten.

– Många samlare köper bara verk. Vi arbetar mycket med att stödja konstnärerna. Vi har utställningsprogram, residensverksamhet och får mycket publicitet. Det ovanliga namnet Zabludowicz hjälper oss att synas.

Hur mycket pengar man sätter i verksamheten vill Elizabeth Neilson inte prata om.

– Ett av problemen i konstvärlden är att man blandar ihop kulturella värden med finansiella.

I vinter drog man i gång en residensverksamhet i Las Vegas, en uppenbar motpol till Sarvsalö.

Varför i Las Vegas?

– Jag är inte personligen speciellt förtjust i staden, men Poju Zablu­dowicz har egendom där och ett residens efterfrågades av konstnärerna.

I sommar kommer fyra konstnärer att arbeta i Sarvsalö i juni. Vilka de är klarnar snart.

Mer läsning