Så mänskligt, så tragikomiskt

FYLLA MED SEX. Marika Parkkomäki, Max Bremer, Sam Huber, Åsa Nybo, Robert Enckell och Åsa Wallenius använder sig av hela sin komiska arsenal i komedin Fylla sex 2.0.Bild: Stefan Bremer

Uppdateringen av Teater Mars 20-årsjubilerande komedi om sexproblem och medelåldersnojor Fylla sex 2.0 är fortfarande ett stycke genuint hantverk i underhållning modell Joakim Groth där en ensemble med huvudsakligen välkända finlandssvenska skådespelar roar på ett kravlöst och lättsamt sätt.

Urpremiären Fylla sex förlagd till år 1998 var ett samarbete mellan Svenska Teatern och Teater Mars. Varför då ta upp pjäsen på nytt och inte bara lämna den vilande i orubbat bo?

I programbladet konstaterar manusförfattaren och regissören Joakim Groth bland annat att ursprungstanken var att skriva om sin egen generation. Den befann sig i då 45-årsåldern, men de skådespelare Groth prioriterade för originalpjäsen år 1998 var i yngsta laget, tio till femton år yngre.

I dag när tiden gjort sitt befinner sig de skådespelare som var med 1998 alltså nu i en ålder lämpad för det ursprungliga konceptet, nämligen Max Bremer, Robert Enckell, Niklas Häggblom, Sam Huber och Åsa Nybo.

Eftersom pjäsen dessutom reviderats idémässigt till nutid med sin avsaknad av ideal, sin egoism och sin slagsida mot en godtycklig hyperverklighet producerad av media och kultur, som Groth uttrycker det, blev det Fylla sex 2.0. Det innebär att nya intrigmässiga utvikningar också krävt nya ansikten på scenen i form av Marika Parkkomäki, Sara Soulié , Dick Idman och Åsa Wallenius, allt ändå utvecklat med bibehållandet av den ursprungliga tidsperioden i slutet av 1990-talet. Nittiotalet revisited syns framför allt i scenografi och rekvisita på en scen omvandlad till ett radhuskök i Helsingfors.

Fest på gång

Det faller sig nämligen som så att Konrad KG Pettersson (Sam Huber) ska fylla år och hustrun Pia (Åsa Nybo) vill bjuda in en handfull gamla skoltida vänner till en överraskningsfest. Att det är en så kallad skön samling är givet. Korsbefruktningar från svunnen tid får gamla förhållanden att flyta upp till ytan samtidigt som nya kontroverser, med- och omedvetna missförstånd och allsköns kontroverser manifesterar sig inom och litet utanför hemmets fyra väggar.

In droppar skolkompisen och tv-journalisten Kalle (Max Bremer) med nya unga flamman (Sara Soulié – finsk-dansk skådespelare och dansare, utexaminerad vid Teaterhögskolan 2014). En i sanning knoppig tös med huvudet fyllt av metafysik och allmänt flum som dessvärre också inkluderar en verklighetsuppfattning som gör en massa helvolter baklänges.

Till festen kommer också Putte (Robert Enckell), urtypen för alla tråkmånsar och eviga losers, med en ojande och vojande hustru (Åsa Wallenius) som går i taket för minsta lilla motgång.

De verbala skärmytslingarnas mästare företräds av den eviga dandyn och äktenskapskvaddaren Niklas Häggblom i sällskap med livskamraten Marika Parkkomäki. De munhuggs och ger varandra knivhugg i ryggen i bästa Vem är rädd för Virginia Woolf?-stil. Sist men inte minst kommer granngubben Moberg (Dick Idman), med sin långtråkiga svada om det mesta, på oinbjudet besök när det börjar hetta till i knutarna.

Krut i olika former

Och det gör det, för i den här hybriden av salongskomedi, fars och köksrealism sparas det inte på krutet, som dessutom dyker upp i rent fysisk form. Den verbala pajkastningen är träffsäker, tempot drivs upp mot ett annalkande crescendo. Medan handlingen paneras av en allt mer tilltagande fylla, tillspetsas gamla problem kring parförhållande och kärleksbestyr så kläder åker av och sängar knarrar. Fylla sex kunde utan att tänja på sanningen också kallas Fylla med sex.

Hela arsenalen

Komedin ger alla på scenen tillfälle att fyra av hela sin komiska och tragikomiska arsenal. Favorit nummer ett är Robert Enckell, som med sitt oefterhärmligt komiska minspel, kroppsspråk och replikering får ut allt som går av sin kuschade karaktärstyp.

Det är också ett nöje att igen se Dick Idman och Marika Parkkomäki på scenen. Tillsammans med Enckell råkar trion dessutom företräda första generationens Viirus-skådespelare.

Det sjungs och spelas gitarr med Niklas Häggblom och Sam Huber i första ledet och när tårtan med de sex ljusen – för att det inte fanns flera att tillgå i lådor och skåp – äntligen dukas upp har redan nattmaten exploderat i ugnen, det som går att dricka har druckits upp och skrattsalvorna småningom avtagit i styrka.

Fylla sex 2.0 är såväl mänsklig som tragikomisk samtidigt som den gör det oförargliga, det lätt avbetade och det lätt igenkänningsbara till en föreställning man bara inte kan låta bli att tycka om.

FAKTA

Fylla sex 2.0

På Teater Mars i Helsingfors.

Manus & regi: Joakim Groth.

Scenografi: Marcus R. Packalén.

Ljus: Anttoni Halonen.

Rekvisita: Anu Sallinen.

I rollerna: Max Bremer, Robert Enckell, Sam Huber, Niklas Häggblom, Dick Idman, Åsa Nybo, Marika Parkkomäki, Sara Soulié och Åsa Wallenius.

Premiär: 3.2.

Speltid: ca 2 t 15 min. inkl. paus.

Visas till den 15.3.