Så här kan du få hem din matkasse utan butiksbesök – vi listar möjligheterna i östra Nyland

MATEN TAR TAXI. En lösning som sprider sig är att lokala taxiföretagare kör ut butikernas leveranser. Bild: Kristoffer Åberg

ÖN sände ett upprop till lokala företagare och bad dem informera vad de kan erbjuda. De som svarade redovisas här.

Allt fler kunder vill nu ha sina matkassar hem utan att behöva gå till butiken. Efterfrågan på den sortens tjänster ökar i en takt som livsmedelsaffärerna har svårt att hinna med, men det finns en rad kreativa lösningar redan nu – och flera köpmän har nya tjänster på gång.

S-market, Näse

Alexandersbågen, Borgå

Hemkörning från S-market Näse sköts av Taxi Jonas Fredrikson.

Den som önskar inköp och hemtransport av varor kan lämna sin inköpslista på numret 040 588 55 60 eller per e-post: taxi.fredrikson@gmail.com

Pris:

Plockning: 4 euro

Hemleverans: 0 – 3 km, 5 euro

Hemleverans: 3 – 10 km, 10 euro

Hemleverans: över 10 km, 1,5 euro/ km

Varor körs ut 7 dagar i veckan. Leverans även samma dag.

Bengt Vinberg på Varuboden–Osla handelslag uppmanar lokala taxiföretag i Sibbo och Lovisa att kontakta ifall de är intresserade av liknande arrangemang som det i S-market i Näse. På de orterna finns tillsvidare inte sådan service.

EGET INITIATIV. Taxiföretagaren Jonas Carlander samarbetar med S-market Näse. Bild: Kristoffer Åberg

S-market, Vårberga

Sampovägen 1, Borgå

Marko Raikko, hemkörning från S-market Vårberga, 040 35 82 070, tilaus@kaupastakotiin.fi. Varuplock + hemkörning.

Pris: Borgå centrum 8 euro, utanför Borgå centrum 13 euro och uppåt beroende på avståndet. Leverans följande dag.

Marski K-market

Mannerheimgatan 21, Borgå

Butiken jobbar på att ta i bruk en nättjänst Beställ och avhämta. Hemtransport erbjuds via en extern leveranstjänst (Taxi Forsberg). Tills nättjänsten kommer i gång tar Marski tillfälligt emot beställningar via e-post och telefon. Hemtransporterna levereras må-fre från kl. 14 framåt.

Beställningen ska helst mejlas till: marski@k-market.com. Butiken svarar på e-posten inom ett dygn (må-fre), och meddelar då vilka hämtnings- eller transporttider man kan uppfylla. Beställningar kan avhämtas enligt överenskommelse. Telefonjour för beställningar må-fre kl. 10-11 på numret 040 84 02 774

För att säkra tillgängligheten kan det finnas mängdbegränsningar på enstaka produkter som köttfärs, WC-papper, jäst, makaroni och handdesinfektion. Tobaks- eller alkoholprodukter förmedlas inte via hemtransporten.

Pris:

Samlingsavgift: 6,90€/beställning

Avstånd från butiken max. 2,5 km, 5 euro/leverans

Avstånd från butiken max. 2,5-10 km, 10 euro/leverans

Avstånd från butiken över 10 km, 15 euro/leverans

Avhämtningsbeställningarna måste betalas vid Marskis kassa. Alla vanliga betalningssätt går.

Hemtransporterna betalas med kort eller kontanter. Kortbetalning rekommenderas av hygieniska skäl.

Borgå potatis (Porvoon Peruna)

Målargränd 2, Borgå

Livsmedelspartiaffären Borgå Potatis (Porvoon Peruna) på Östermalms industriområde har i och med undantagstillståndet anpassat verksamheten och sortimentet även för privatkunder. Transportfordonen har kylanläggning och kan leverera varorna hem till beställaren. Betalning sker med kort till chauffören. Det går också att undvika all närkontakt genom att betala på förhand. Beställningen kan även avhämtas från Östermalm. Sortimentet omfattar alla livsmedel, även frysvaror. Webbutik/Sortimentkatalog: www.porvoonperuna.fi

Beställning kan även göras per telefon på svenska finska och engelska: 019 52 19 900

Pris:

Plockning: avgiftsfri

Avhämtning: avgiftsfri

Leverans till Borgå: 10 euro

Leverans till Lovisa, Lappträsk, Mörskom, Askola, Borgnäs: 15 euro

Leveranser inom Borgå utlovas inom 2 dagar efter beställning, alla vardagar.

Tills vidare erbjuds utkörning till omkringliggande orter enligt följande schema:

Lovisa & Lappträsk, leverans: tisdag

Mörskom, leverans: onsdag

Askola & Borgnäs, leverans: torsdag

K-Market Gammelbacka

Sältingsvägen 2, Borgå

Marketen erbjuder både möjligheten att förhandsbeställa varor och få hemleverans med Forsbergs taxi i Borgå. Beställningar per telefon: 020 70 06 350 eller e-post: Gammelbacka@k-market.com

Butiken samlar uppköpen på morgonen klockan 7-12. Hemleveranserna är kl 11 och 16. Om behovet blir stort aviserar köpmannen möjligheter att utöka antalet tider för hemleveranser. En nättjänst där kunderna kan handla i förväg och hämta sina inköp aviseras inom cirka två veckor.

Pris:

Plockning: 5 euro

Hemleverans: 0 – 2,5 km, 5 euro

Hemleverans: 2,5 km –10 km, 10 euro

Hemleverans: över 10 km, 15 euro

Betalning till föraren, helst med bankkort, men också kontanter accepteras.

Gammelbackamarketen har liksom många andra reserverat de första öppettimmarna under veckan för personer i riskgruppen.

K-Supermarket Tarmola

Montörsvägen 1, Borgå

Butiken levererar endast beställningar som gjorts i nätbutiken. Köpmannen Jani Heinänen meddelar att den för närvarande är kraftigt överbelastad på grund av den explosionsartade efterfrågan. På grund av resursbrist koncentrerar sig marketen på att tillgodose den reguljära servicen och utbudet i hyllorna. Avsikten är ändå att inom en nära framtid få ett samarbete med en utomstående aktör för att få webbhandeln att löpa. Tarmolamarketens nätbutik erbjuder hemleveranser i Borgås närområden. Gränserna går enligt postnummer. Beställningarna görs via k-ruoka.fi och priset är 10 euro per leverans plus förpackningsavgift. Enligt köpmannen kommer den utomstående samarbetspartner butiken hoppas kunna anlita själv att prissätta tjänsterna för hemleveranserna. Målet är att kunna köra ut varor vid två fastslagna tidpunkter varje vardag.

Också marketen i Tarmola har inrättat en"mommotimme" som är vikt för riskgrupper på vardagarna.

EGEN TIMME. Många butiker har infört en timme tidigt på morgonen för riskgrupperna. Bild: Kristoffer Åberg

Borgå City-Market

Runebergsgatan 33, Borgå

Marketens normala tjänst för förhandsbeställning och avhämtning är överbelastad. Köpmannen Marko Kindstedt uppger att det dagligen styrs nya resurser till den. Trots det är efterfrågan så stor att det sannolikt inte går att betjäna alla som skulle vilja använda den. Priset är 4,90/beställning.

City-Market har planer på att börja hemtransporter vecka 14.

Söderby-Boden, Storpellinge

Gamla Söderbyvägen 44

På sajten www.soderbyboden.fi finns ett beställningsformulär man fritt kan fylla i varorna som önskas. När beställningen kommit in går personalen igenom den, ber om eventuella förtydliganden och bekräftar beställningen.

Man kan också ringa 019 54 06 99 så plockas beställningen ihop endera för avhämtning eller hemkörning. Det går även att mejla: soderbyboden@gmail.com. Nu i coronatider levererar butiken hem på måndag, tisdag, torsdag, fredag och lördag. För tillfället finns det ingen köpsumma som gräns för gratis hemleverans.

Alkohol och tobaksvaror kan inte lämnas utan att kunden tar emot varorna. Betalningen sker alltid med bankkort.

Beställningar kan helst göras dagen innan leverans, för att kunderna ska få med det de önskar. Men även på kort varsel plockar boden ihop kassar för avhämtning utanför butiken.

K-Supermarket Lovisa

Mariegatan 33

Butikens webbshop fungerar enligt den centraliserade beställningstjänsten via k-ruoka.fi, som för tillfället är hårt belastad. En plockningsavgift på 7,90 tillkommer vid beställningarna.

Köpmannen Roger Karlsson berättar att butiken anlitat lokala taxitjänster som inom vissa postnummerområden kör ut beställda kassar och/eller plockar dem för hemtransport. Priset för tjänsten är 17,90 euro, men det lönar sig att kolla vad som gäller för det område där man bor.

Mer läsning