Rokokon som spegelbild

Åtta nutidskonstnärer tolkar 1700-talsrokokon på sitt eget personliga sätt i Konsthallens sommarutställning. Den lekfulla rokokon ville ta avstånd från allt allvarligt, men här räds man inte att också visa en mera reflektiv sida.

Konst

Salon de Porveaux – Borgå salong.

Jasmin Anoschkin, Karoliina Hellberg, Ylva Holländer, Marika Kaarna, Nelli Nio, Saara Piispa, Pia Sirén och Anna-Sofia Sysser i Borgå Konsthall och i Hörnan till 7.8.

Man kan hävda att man på 1700-talet, liksom i dag, levde på bekostnad av utsatta och fattiga människor. Societeten grävde sin egen grav genom sina utsvävningar. Många av konstverken i utställningen Salon de Porveaux har en glättig utsida, men bakom allt det lekfulla och sockersöta döljer sig orosmoln, framför allt kring hur vi i dag utnyttjar naturens resurser.

Saara Piispa (f. 1985), som är bosatt i Borgå, är känd för sina färgstarka målningar med drömlika landskap. Men denna gång har hon valt att göra en större installation i form av ett pastellfärgat skjul, med död vass och lera runtomkring. En stor palmmålning som för fram en konstlad och död natur står i förgrunden, och inne i skjulet visas en animation.

Installationen kan ses som en målning där det hela rör sig i gränslandet mellan livfullhet och död natur. Rokokointryck får man av palmer, flamingofåglar och växter, men framför allt i konstnärens lekfullhet och mod att våga ge sig hän.

Installationen kan ses som en målning där det hela rör sig i gränslandet mellan livfullhet och död natur.

Materialkommentar

Man kan se det som att konstnärerna för fram frågeställningar i vår tid, med historien som bollplank. Framför allt tar det sig uttryck i konstnärernas användning av material. Skulptören Pia Sirén (f. 1982), bosatt i Lovisa, har byggt upp en slags vinterträdgård med en vattenfontän och stora kryptiska blommor i plast, gröna presenningar, slangar och nät. Det är överdrivet och det finns ingen strävan till realism. Sirén tar fasta på materialets potentialitet och eggar betraktarens fantasi; det ges exempelvis rum att förvandla en hög av gröna gummislangar till lianer.

Lekfullhet kan man också hitta i helsingforsaren Anna-Sofia Syssers (f. 1987) färggranna videoinstallation. Sysser studerar vid Aalto-universitetet och är också dramainstruktör. I hennes videoinstallation uttrycker unga dansande kvinnor glädje, men också en stark närvaro och uppriktighet, deras blickar får tala. De målar varandra i ansiktet varsamt och ömt, samtidigt som de hävdar att framtiden börjar nu och att det finns olika syner på den. Materialet i verket består mestadels av plast och skräp, men det är mera frågan om en maximalism, inte materialism.

De målar varandra i ansiktet varsamt och ömt, samtidigt som de hävdar att framtiden börjar nu och att det finns olika syner på den.

Nutidsproblematik

Borgåkonstnären Marika Kaarna (f. 1966) bidrar bland annat med en stor målning i akryl vid namn Black Swan. Svarta sopsäckar i kanterna av den svarta målningen framstår som scendraperier och på scenen skymtar svagt en klumpig balettdansös som tyst iakttar mera graciösa dansöser.

Jasmin Anoschkins (f. 1980) ställer bland annat ut en citrongiraff och en enhörningsval i färggrann lera. Anoschkin, som är utexaminerad skulptör från Bildkonstakademin och bosatt i Helsingfors gör lerfigurer som sprudlar av fantasi, men samtidigt speglar de nutidssamhällets problematik, såsom dagens upptrissade leksaksindustri.

Typiskt för rokokon är en harmonisk förening av naturmotiv och icke-föreställande ornament. Porslinet, kinesernas uråldriga material, återuppfanns under denna tid i Europa. Vridna kannor och överdekorerade serviser med blommotiv prydde borden. Tidens nyhet var porslinsfigurinerna, som var avsedda för att stimulera måltidsdiskussionerna.

Kitschigt nyskapande

Ylva Holländer (f. 1955) har kombinerat kitschiga porslinsfigurer som hon samlat från loppmarknader med helt nya former som hon skapat i vit lera. Detta ger lopptorgsfynden ett helt nytt innehåll. Den lilla skulpturen Upplysningsläran som hänger på väggen består av en liten porslinspojke som står på en hög med randiga bollar. Det är en slags hyllning till franska revolutionen och upplysningsläran, som kanske historiskt sett mest har format dagens samhälle. Tron på människans förmåga var stark och man började bli kritisk till traditionella auktoriteter som kyrkan och aristokratin.

Det är en slags hyllning till franska revolutionen och upplysningsläran, som kanske historiskt sett mest har format dagens samhälle.

I Holländers stora hyllinstallation med porslinsfigurer växlar ljuset och i bakgrunden hörs olika ljud, bland annat porslin som går sönder och hur militären närmar sig. Ljudbandet är framställt av musikgruppen Finsk Filmindustri, där Holländer medverkar.

Borgåkonstnären Nelli Nio (f. 1972) är känd för sina faunainriktade akvareller, men till denna utställning har hon format en salong med bland annat en stor påfågel och en spegel av vit styrox i Hörnan. Tillsammans med Ylva Holländer har Nio också gjort en tredimensionell jätteglansbild av färggranna plastblommor och plastsaker som hänger under Alexandersgatans bro.

Färgstarka kontraster

Rokoko för fram en perfekt tillvaro, med blommor och vackra färger. Det goda livet helt enkelt, där allt är fläckfritt. Borgåbördiga, nu i Helsingfors bosatta Karoliina Hellbergs (f. 1987) färgstarka små målningar är kontrastrika. De har en laddning av stunden strax före ett åskväder, färgerna är mustiga skildrande brokiga interiörer med rokokostolar och palmer.

De har en laddning av stunden strax före ett åskväder, färgerna är mustiga skildrande brokiga interiörer med rokokostolar och palmer.

Skönhet och mörker blandas om vartannat och de framstår som ett slags mentala kollage där tiden tycks stå stilla. I hennes verk Lady In Distress i bläck och akvarell på papper står en kvinna i rosafärgad klänning frågande på knä framför en man klädd i blå dräkt. Frågar hon, eller sträcker hon fram sin hand för att få hjälp, det hela lämnas utan svar.

Öppna verkstäder i anslutning till Salon de Porveaux: 12.6 och 14.6. Styroxsalong-verkstäder med Nelli Nio. 30.6. och 7.8. Utsmyckningsverkstäder med Anna-Sofia Sysser.

Camilla Granbacka Konstkritiker