Problemlösning och kreativitet är lika med framgång

KREATIVITET. Ada Forsman studerar till merkonom vid Point College i Borgå. Hon gillar speciellt de kreativa aspekterna av marknadsföring.Bild: Magnus Massingberd

Ada Forsman som studerar på Point College i Borgå uppnådde en fin andraplats i Taitaja 2018-tävlingen i Tammerfors förra veckan.

Tävlingen pågick i tre dagar och deltagarna skulle utföra en ny uppgift varje dag. Ada Forsman kände sig väl förberedd tack vare studierna vid Point College.

– Jag studerar till att bli merkonom, med fokus på marknadsföring och visuellt säljarbete. Själva tävlingen handlade just om det visuella säljarbetet, säger Forsman.

Men vad betyder det egentligen?

– Det går ut på att skapa en fin försäljningsmiljö. I tävlingen fick vi varsitt bord som vi sedan utstyrde med olika företags produkter. Den första dagen handlade det om textiler, sedan var det keramiska produkter och under den sista dagen skulle vi ställa ut fanprodukter från ishockeylagen Tappara eller Ilves.

Forsman gick in i tävlingen med högt självförtroende eftersom hon förberett sig väl tillsammans med sin lärare Sanne Nyholm och sin klasskamrat Nadine Johansson. Till förberedelserna hörde bland annat besök till olika butiker för att få idéer om hur man kan skapa en berättelse med hjälp av visuell design.

– Tävlingens första två dagar var nog de mest utmanade. Produkterna vi skulle använda lottades ut bland alla deltagare så att ingen hade exakt samma saker att jobba med. I den andra uppgiften råkade jag få en serie koppar för barn medan alla andra fick vanliga kärl. Jag fick också känslan av att domaren var ganska sträng, säger Forsman.

Trots utmaningarna kom Forsman på andra plats.

– Det kändes speciellt bra eftersom jag trodde att domaren inte riktigt hade gillat mina utställningar. Hennes min var ganska bister och allvarlig hela tiden. Som tur var visade det sig att bisterheten kanske inte var specifikt riktad mot mig.

Forsmans val att studera till merkonom kändes naturligt. En stor del av hennes familj har studerat inom samma ämne och gymnasiet lockade inte.

– Jag gillar mera praktiska studier. Marknadsföring och visuellt säljarbete är ett väldigt brett område där man får jobba med att hitta lösningar och vara kreativ, säger Forsman.

Just nu är Forsman inne på sitt andra studieår och hennes framtidsplaner är fortfarande öppna. Något visst drömjobb har hon inte funderat på i det här skedet.

– Så långt har jag inte funderat men det skulle vara jätteroligt att få fortsätta mina studier utomlands.