Prakticum utexaminerar e-sportspionjärer

BRYTER NY MARK. Prakticums studerande är de första i Norden som kunnat välja ämnet e-sport som en del av sin examen. Vid skärmarna på bilden sitter Conny Hämäläinen och Oskar Virkki, båda andra årets studerande. I orangefärgade skjortor (från vänster) e-sportsexaminanderna och datanomerna Roope Kirvesniemi, Jonas Ikonen och Jonathan Mattsson.Bild: Prakticum

För första gången i Norden utexamineras datanomer som haft tävlingsinriktat dataspel som en del av sina studier. Själva undervisningen har ändå fokuserat på andra saker än själva spelandet: morgongymnastik, ledarskap och hälsosamma vanor.

Yrkesinstitutet Prakticums dimission i Helsingfors den 3 juni sker under nyskapande former: för första gången utexamineras studerande som haft möjlighet att välja kurser i e-sport som en del av sin datanomutbildning. Av de 21 datanomer som får slutbetyg i vår har 10 gripit chansen att testa det nya ämnet, som alltså handlar om tävlingsinriktat dataspel i lag.

– Det startade med att vi hade en massa 17–19-åriga killar bland våra datanomstuderande som spelade väldigt mycket på sin fritid. Vi talar alltså om spel som League of Legends, Counter Strike, Starcraft och First Person Shooter, där man tävlar i lag mot andra lag. Det är otroligt stort i Nordamerika och Asien, säger Pontus Sjöström, ledare för arbetslivscentrumet vid Prakticum.

– Så vi startade e-sportsatsningen för att lära killarna hur man ska gå till väga om man på riktigt vill vara konkurrenskraftig i den världen, fortsätter Sjöström.

Hur ändamålsenligt är det att ett yrkesinstitut stöder färdigheter i spel som Counter Strike, som ändå till stor del går ut på att skjuta ner folk?

– Vi har studerande som är myndiga och har valt att spela de här spelen på sin fritid, så vi ser inte dilemmat i och med att vi inte spelar på skoltid.

Vilken typ av jobb har man i kikaren?

– Det handlar alltså om studerande som tar grundexamen i informationsteknik, så målyrket är i första hand att fungera som it-stöd på större nationella eller internationella företag.

19-åringarna Simon Udd och Jonathan Mattsson från Sibbo hör till de första som prövat det nya ämnet. Med facit på hand är båda nöjda med valet.

– Jag gillar familjekänslan man byggde upp under tre år på skolan, med e-sporten som körsbäret på tårtan. Lagarbetet var kanske den viktigaste lärdomen: i en liten grupp är man tvungen att hitta sätt att komma överens med alla, för annars får man helt enkelt ingenting gjort, säger Simon Udd.

Jonathan Mattsson hoppas kunna utnyttja sina ledarskapskunskaper inom armén.

– Efter min värnplikt tänker jag söka till fredsbevarare, och förhoppningsvis får jag jobba inom militären de närmaste åren, säger han.

Den valbara kursen i e-sport vid Prakticum omfattar två undervisningstimmar i veckan. Kursen ordnades på institutets enhet i Borgå under det gångna läsåret, men på hösten är det meningen att verksamheten ska utvidgas till Helsingfors.

– Man skulle kunna utveckla e-sport så att det motsvarar ett idrottsgymnasiums satsningar på exempelvis handboll eller ishockey, föreslår Pontus Sjöström.