Postmannen ringer aldrig två gånger

Borgåborna har i dagarna börjat skämta om postiljonerna har för fullt upp med gräsklippning för att utföra sin huvudsakliga arbetsuppgift. Många klagar på att deras brev dimper ner i fel postlådor, men på Posten är personalen omedveten om problemen.

– Det var som värst för några veckor sedan. Då var grannarna flera gånger tvungna att komma med min post till mitt hus när de hade fått den i stället. Ett av breven hade också konfidentiellt innehåll, säger Rolf Bergqvist som bor i Vårberga i Borgå.

Bergqvist skrev på Forum Östnyland på Facebook i förra veckan att det har blivit alltmer oregelbunden postutdelning i hans grannskap. Enligt Bergqvist har det också hänt att postiljonen inte synts till på hela gatan. Hans inlägg på sidan har fått svar från andra Borgåbor som intygar om samma problem; brev försvinner lite nu som då.

– Det har blivit sämre sedan posten stängde, säger Rolf Bergqvist.

Posten vill få respons

Ulla Parviainen, informatör på Posten, säger att ruttändringarna som gjordes i våras kan leda till att tiderna för postutdelningen till vissa hushåll ändras. Hushåll som tidigare var första stoppet på rutten kan nu vara sista och vice versa.

– Detta kan innebära att posten kommer en till två timmar senare eller tidigare till vissa adresser än den gjorde förra sommaren. Men ändringarna förklarar givetvis inte brev som kommer bort eller som regelbundet utdelas till fel adresser.

Utdelningschef Juha Savolainen har inte hört fler än enstaka klagomål från Borgåborna, men påpekar att mänskliga fel händer. Postiljonen kan ha svårt att hitta rätt postlåda eller inte alltid kolla noggrant. Ibland saknas det också tydliga namnbrickor på postlådorna eller så är adressen på brevet felaktig.

– Vi försöker alltid åtgärda en situation så snabbt som möjligt när vi blivit medvetna om problemet. Om vi får adress och information om vad som gått fel kan vi reda ut saken, säger Savolainen.

Han påpekar också att postutdelningen under sommaren kan ta lite längre när sommararbetarna vänjer sig vid sina rutter, men att felutdelning sker med både vana och mindre vana postiljoner.

Felutdelning kan bli dyrt

Räkningar som åker på villovägar kan bli dyrt för personen de egentligen skulle till. Räkningens avsändare låter sig inte alltid övertygas om att räkningen inte nått fram. Detta kan i sin tur leda till saftiga förseningsavgifter.

– Vi får ofta våra grannars post fastän vi bor riktigt nära. De har postlådan inne på gården så vi brukar bara föra breven dit, säger Lena Ek som bor i Borgå.

– Men det är klart att om man väntar på viktiga brev så är det inte en rolig situation när posten delas ut till fel lådor. Vissa slänger ju bara bort posten som kommit fel och de viktiga breven når inte fram.

Juha Savolainen säger att ifall en räkning eller övrig post inte kommer fram, kan kunderna rapportera det till Posten. Då gäller det att fylla i en kontaktform på postens hemsida och beskriva problemet.

Bild: Kristoffer Åberg