Pjäsen om Albert Speer blev med ens dagsaktuell

TRIO I ONDSKANS TJÄNST. Nazitysklands upprustningsminister Albert Speer (Kari Pasanen), löjtnant Schmidt (Tomi Ahonen) och läkaren Klaudia Vegesack (Anna Andersson) i Hekki Hakamies dagsaktuella pjäs Valtakunnanministeri på Porvoon Teatteri. Porvoon Teatteris pressbild.Bild:

Vad fick huvudpersonen Albert Speer i Porvoon Teatteris nya pjäs att ställa sig i ”ondskans” tjänst? Vad gör vi själva i dag när destruktiva krafter igen drar fram över världen. Har vi något ansvar? Se kvalitetspjäsen och ni anar svaret.

Porvoon Teatteri vilar inte på lagrarna. Den lokala finskspråkiga hobbyteatern, som i fjol firade tjugo verksamma år, har mångfald och kvalitet som ledstjärna och i vår sätter man upp en smärtsamt dagsaktuell politisk och moralfilosofisk pjäs ur det tyngre garnityret. Om fortsättningskriget och vapenbrödraskapet mellan Finland och nationalsocialistiska Tyskland bildar spelarena, är ondskan pjäsens ledtema.

I pjäsens fokus står Nazitysklands upprustningsminister Albert Speer (Kari Pasanen) som i slutet av 1943 gjorde en snabbvisit till Lappland och där insjuknade. I pjäsen söker man bland annat efter svaret på vem Albert Speer var. Det är man inte ensamma om. Yrsa Stenius var besatt av denne tudelade person och har skrivit om det i boken Mannen i mitt liv.

Albert Speer vägrade i andra världskrigets slutskede att genomföra Hitlers order att förstöra alla tyska städer och infrastruktur, som undgått allierad bombning. Han undgick med en hårsmån från att dömas till döden i krigsrättegången i Nürnberg men brottades under sin 20 år långa fängelsevistelse med moralfrågor.

Liksom så många andra så kallade bildade nazister trodde han på en ny era i det tusenåriga rikets hägn och ansåg att darwinismen gick att applicera också på människan, att den svagare måste gå under, och att bara de starka kunde regera, vilket manusförfattaren och kyrkoherden i Borgå finska församling, Heikki Hakamies poängterar i programbladet om pjäsen Valtakunnanministeri.

Med pjäsmanuset deltog Hakamies i Porvoon Teatteris skrivartävling 2012 under devisen "Det vackraste slutet på världen". För ett par år tillbaka började arbetet med att förverkliga skådespelet, som i onsdags hade urpremiär. Under förverkligandet hann föreställningen bli brännande aktuell.

Frågor som pjäsen väcker är inte bara hur den begåvade arkitekten Albert Speer blev betagen av Adolf Hitler utan också vilken roll läkarna spelade i förverkligandet av den rasistiska så kallade rashygienläran. Föreställningen behandlar också förhållandet mellan de till Finland beordrade tyska soldater och de finska kvinnor som inledde ett förhållande med dem.

I pjäsen tar det sig uttryck i kärlekshistorien mellan den från kriget flyende tyska löjtnant Schmidt, Albert Speers förbindelseofficer (Tomi Ahonen) och hans finska fästmö (Sara Vilander).

Skyldig?

Var Albert Speer ett monster, medansvarig för miljoner människors död på koncentrationsläger eller en "vanlig" lojal medborgare som lydde order? Det kan man fundera över efter att ha sett pjäsen, men svaret är inte entydigt.

På Porvoon Teatteri förflyttas publiken dels till fronten i Norra Karelen i juli 1941, dels till den tyska 20:e bergsarméns (Arméöverkommando Lappland) gäststuga nära Rovaniemi julen 1943, men också i återblickar till den unge Albert Speers hem och den uppväxt i Berlin som kom att prägla hans framtid.

En av föreställningens hörnstenar är den autentiska stämning som målas upp med hjälp av krigsmuller, den tidens tyska schlagrar och fotografier från krigsscener eller av Führern på väggen. Den smidiga scenografin och dräkterna kompletterar bra helheten.

Den nazistiska ideologins inverkan på människorna i dess tjänst får under pjäsens lopp allt tydligare konturer, dels i avsnitt där tyska läkare i Lappland dividerar med människoliv i fångenskap som produktionsmedel, dels i Albert Speer och hans förbindelseofficer Schmidt som börjar vackla i sin framtidstro men aldrig riktigt vill eller vågar se sanningen i vitögat då krigslyckan vänder.

Alla verkar drivas av sina egna demoner och småningom blir falskhet och bedrägerier det enda medel som finns kvar, också bland nära vänner, både inom det militära och inom läkarkåren.

Kärleksaffären mellan Schmidt och hans finska fästmö kunde ha avfärdats som en hollywoodskt onödig pendang, men spelar i det här fallet en viktig roll som tidsmarkör för ett fenomen som fortfarande belagts med tabustämpel.

Krävande

Tuovi Putkonens regi är säkerheten själv, skådespelarna vet vad som krävs och det är inte litet. Ingen av skådespelarna stapplar sig en enda gång, inte heller teaterns veteranskådespelare Kari Pasanen som igen bär upp en stor del av också denna föreställning i sin rolltolkning av en minister som trodde på en utopi in i det sista, fantastiskt fint assisterad av Tomi Ahonen som lojal förbindelseofficer med egna benrangel i skåpet.

Också nya bekantskapen Sara Vilander svarar med sitt naturalistiska utspel som fästmön från de lapska vidderna svarar för en av skådespelets bästa prestationer.

De övriga rollerna är besatta med skådespelare som alla har den rätta gnistan, ett särskilt omnämnande går till Masa Turunens gestaltning av den cyniska och försupna major Steiner, Lasse Rantanen som nazistkritisk läkare med judiskt påbrå och hans mera hårdhudade läkarkollega Klaudia Vegesack i Anna Anderssons gestaltning.

Heikki Hakamies har otvivelaktigt skrivit ett intressant och tidstroget manus med tentakler i historiska fakta men återspeglingar i vår egen tid, utan att för den skull glömma bort den humor som binder samman en rätt vidlyftig textmassa.

Sällan har det känts så lätt att hålla sig för skratt. Den aktuella pjäsens budskap är att vanliga mänskligt tänkande medborgare, bland annat i Finland, har ett demokratiskt betingat ansvar då onda snålvindarna drar in. Vi kan och bör protestera – för humanism och för medmänskliga rättigheter.

FAKTA

Valtakunnanministeri

På Porvoon Teatteri.

Urpremiär: 15.3.17.

Regi: Tuovi Putkonen.

Manus: Heikki Hakamies.

Scenografi & dräkter: Anne Ratia.

Masker: Sanna Saarnio.

Tekniskt förverkligande: Ville Valve.

I rollerna: Kari Pasanen, Tomi Ahonen, Masa Turunen, Eila Hämläinen, Sara Vilander, Risto Kekarainen, Anne Ratia, Ilkka Kinosmaa, Lasse Rantanen, Anna Andersson, Sari Järvinen-Hippi, Marko Hovi, Sanna Saarnio.

Speltid: ca 2,5 t inkl. paus.

Visas ännu fem gånger på Porvoon Teatteri, Fänriksgatan 4.

Biljetter får man per tfn 040–571 0680.