Den professionella stylingens och fotograferingens historia inom finländsk bostadsförmedling är relativt kort. Fram till nyligen var det vanligt att mäklarna själva knäppte alla bilder. Styling var något som eventuellt kunde komma i fråga vid försäljning av nyproducerade lägenheter som stod omöblerade.

Allt detta ändrade då Bo LKV äntrade marknaden 2015.

– Styling har hört till kärnan av Bo:s koncept allt sedan starten. Alla objekt vi förmedlar stylas innan fotografering. Inledningsvis kallade man oss "kudd-puffningsmäklarna" men de kortare försäljningstiderna och högre försäljningspriserna har bevisat att högklassig styling är värd att satsa på, säger Tuomas Mäkelä som hör till Bo LKV:s grundare.

Har satt standarden

I dag ses styling inte längre som någon småstollig trend, tvärtom. I Bo LKV:s kölvatten har användningen av proffsfotografer och -stylister blivit allt vanligare och är något som många bostadssäljare även förväntar sig.

Målsättningen med styling är att framhäva bostadens bästa sidor. Det kan handla om känslan av rymd, stämning och vackra detaljer. De bästa bildvinklarna väljs i samarbete mellan fotograf och stylist men utan att förvanska. Proportioner återges alltid realistiskt och bildbehandling får inte användas för att dölja fel och skavanker.

Inför fotograferingen rensas bostaden på personliga och privata saker. Bostadsbilderna ska gärna förmedla en neutral men ändå intresseväckande stämning. Kontemporär känsla skapas med hjälp av de inredningsartiklar Bo:s stylister har med sig. Ibland sker stylingen i samarbete med kända inhemska och skandinaviska designmärken.

Kunnigt team

Det första intrycket har stor betydelse. Det gäller inte minst inom bostadshandeln. Bostadsbilderna kan därför vara avgörande för beslutet att gå på bostadsvisning eller inte.

Som stylist hos Bo lär man sig urskilja de viktigaste faktorerna med tanke på försäljning och marknadsföring av olika objekt.

– Våra stylister har vanligtvis branschutbildning och tidigare erfarenhet från

samarbete med toppfotografer. I teamet ingår bland annat inredningsplanerare, designers och inredningsarkitekter. Vi erbjuder också jobb åt stylistpraktikanter som ofta hittar en anställning efter slutförd praktik, berättar Anu Tuomikoski som leder Bo:s stylistteam.

Virtuell styling är ett modernt och även ekologiskt arbetsverktyg som används allt oftare då det är fråga om omöblerade objekt. Att 3D-visualiseringens expertföretag Unrealer numera är en del av Bo Family Group gör att också de virtuella stylingtjänsterna håller toppnivå hos Bo LKV.

Styling à la Bo

Ingår alltid i priset

Alla objekt som Bo förmedlar stylas innan fotografering. Styling anses ge de bästa försäljningsresultaten och ses därför inte som en tilläggstjänst utan ingår alltid i för-medlingsarvodet.

Branschens toppnamn

I Bo-teamet ingår några av branschens mest talangfulla stylister och bostadsfotografer. De ser på objekten med en utomståendes ögon, noterar de bästa sidorna och vet vilka faktorer som är avgörande med tanke på försäljning.

Effektivt koncept och stor synlighet

Av tiden som läggs ner på läsning av bostadsannonser beräknas 70 procent gå till att titta på bilder. Bo har de erkänt bästa bilderna vilket också lockar folk till att gå på visningar.

Läs mera bo.fi

Källor: Etuovi, Taloustutkimus.

Bild: Privat

Målsättningen med styling är att framhäva bostadens bästa sidor utan att för den skull dölja något. Bild: Privat

Målsättningen med styling är att framhäva bostadens bästa sidor utan att för den skull dölja något. Bild: Privat