Perspektivet förskjuts för barndomsvänner på besök i hemstaden

BARNDOMSVÄNNER. Aino Aksenja (t.v.) och Saara Kanerva Tamminen återvänder till hemstaden Borgå med utställningen Yes, the river knows bara för att märka att deras perspektiv har förskjutits. Bild: Viivi Ikonen

Borgåbördiga konstnärerna Aino Aksenja och Saara Kanerva Tamminen gästar hemstaden med en utställning på Gamla Kaplansgården. Med Yes, the river knows utforskar de sina gamla kullerstenskvarter på Ågatan.

Yes, the river knows är Aino Aksenjas (f. 1986) och Saara Kanerva Tamminens (f. 1985) första samutställning, och vad är mer passande än att de sammanstrålar i hjärtat av Gamla stan i Borgå, på Galleri Gamla Kaplansgården. Historien bakom utställningen finner man just här, i kvarteren kring barndomsvännernas hem på Ågatan med Borgå å som granne.

Upprinnelsen till den aktuella utställningen hittar man i barndomen. I grunden för skapandet finner man leklusten – barnets ständiga följeslagare. När Aino Aksenja och Saara Kanerva Tamminen återvänder till sina gamla kvarter har perspektivet förskjutits. Återkomsten är inte bara fysisk, någonting har förändrats, kanske betraktarna själva?

Barndomsvännerna Aino Aksenja (f. 1986) och Saara Kanerva Tamminen (f. 1985) återvänder till forna hemstaden Borgå i deras första samutställning Yes, the river knows.

I utställningen på Galleri Gamla Kaplansgården glimtar småstadens dunkelhet i installationer där konstiga minnen blandas med drömmar.

Utställningen pågår till och med den 24 november. Galleriet är öppet tisdag-söndag klockan 10–16.

Fritt inträde.

Reflektioner

Där hemgatans kullerstenar står för det konstanta så representerar Aksenja och Kanerva Tamminen utvecklingen, framtiden. Väl tillbaka i Borgå sipprar uppväxtårens konstiga känslor och ibland skamlösa aktioner fram ur sömmarna, och under skapandeprocessen har konstnärerna varit tvungna att reflektera kring uppväxt och ursprung.

Duon närmar sig tematiken med installationer, fotografier och videoverk. Speciellt fascineras de av minnenas oberäknelighet: gemensamma minnen visar sig vara drömmar eller scener ur filmer.

MÅSTE. Runebergstårtan, en riktig Borgåklassiker, finns med på ett hörn i Gamla Kaplansgården. Bild: Viivi Ikonen

I gränslandet

Med konsten som medel frigör sig duon från sitt förflutna. I Saara Kanerva Tamminens videoinstallation luftas ungdomens vånda i form av en räcka olika sätt att slippa Borgå medan Aino Aksenja har tagit tankegången ett steg vidare. I hennes fotoserie är det polisens brottsplatsfotografier som fungerat som inspirationskälla.

I Yes, the river knows dyker konstnärerna ner i stadens mörka sidor, och får bekanta stråk att kännas som kulisser. Aksenja och Kanerva Tamminen rör sig smidigt i gränssnittet mellan verkliga händelser och imaginära skeenden och lika sömlöst glider deras konstnärliga uttryck – deras verk – in i varandra.

Genom historien flyter den bruna ån och för med sig småstadens hemligheter. En intressant dimension till Yes, the river knows ger Aino Aksenjas platsspecifika, rituellt präglade installationer. Utställningens clou med samma namn formas av en illusorisk strandbank med gyllengula rön, en knallblå, omkullvält tunna och en mörk ström som rinner ut över golvet.

Mer läsning